وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
مشترکات ایران وآذربایجان

جمهوری آذربایجان (Azərbaycan Respublikası)‏ بزرگترین کشور قفقاز و در گذرگاه اروپا و آسیای جنوب غربی و در کنار دریای خزر قرار دارد.پایتخت این کشور باکو و با کشورهای ایران در جنوب، ارمنستان و ترکیه در غرب، گرجستان در شمال غربی و روسیه در شمال همسایه است. همچنین این کشور دارای مرز آبی با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در کناره دریای خزر است. جمعیت آذربایجان در سال 2012 حدود 9.235 میلیون نفر بوده ‌است.

                            

این کشور در سال 1991 استقلال خود را از شوروی سابق بازیافت. اکثریت مردم این کشور مسلمان شیعه و زبان رسمی نیز آذربایجانی است.

نوع حکومت جمهوری آذربایجان، ریاست جمهوری با پارلمان چند حزبی و یک مجلس قانون‌گذاری است و در سال 2001 به عضویت شورای اروپا درآمد.

به واسطه پیشینه و مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان و ایران روابط 2 کشور از ابتدای استقلال این کشور در سطح بالایی بود و همچنان ادامه دارد.

به همین منظور و به دلیل تحولات اخیر در سطح منطقه و روابط 2 کشور،با سفیر این کشور در تهران مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

 

*در دنیای امروز هیچ 2 کشوری یافت نمی‌شود که تا این حد مشترکات داشته باشند

 

جوانشیر آخوندوف سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در خصوص روابط کشورش با ایران عنوان کرد: در دنیای امروز هیچ 2 کشوری را نمی‌توانیم پیدا کنیم که مانند ایران و آذربایجان از نظر فرهنگی، مذهبی،‌آداب و رسوم، تاریخی و حتی جغرافیایی به هم نزدیک باشند. بخش اعظمی از مردم ایران ترک زبان هستند و این نشان می‌دهد که ما تا چه حد مشترکات با هم داریم.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشورش تصریح کرد: آذربایجان امروز با 20 سال پیش تفاوت فاحشی پیدا کرده است. در سال 2012 تولید ناخالص داخلی 64 میلیارد دلار بوده است، یعنی به ازای هر آذربایجانی 7 هزار دلار می‌شود. در این سال رشد تولیدات غیر نفتی ما 9.4 بوده و از 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری 13 میلیارد داخلی و 7 میلیارد خارجی بوده است.

بر اساس آمار سازمان جهانی، جمهوری آذربایجان در بین کشورهای در حال پیشرفت جهان در رتبه سی و پنجم و در بین کشورهای مشترک‌المنافع در رتبه اول قرار دارد. ما برای جذب سرمایه و سرمایه گذاران خارجی سیستم اداری اختصاصی تعریف کرده‌ایم که سرمایه گذاران به راحتی و بدون درگیری با بوروکراسی اداری کارهای خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

          

*در زمان استقلال بودجه بسیار جزئی در خزانه وجود داشت

سفیر آذربایجان در تهران با اشاره به تاریخ استقلال کشورش از شوروی سابق گفت: بودجه بسیار جزئی در خزانه وجود داشت و شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای بر کشور حاکم بود. از نظر نظامی پادگان، سلاح و ارتشی نداشتیم، حتی سلاح را از پلیس‌هایمان گرفته بودند چون ما مسلمان بودیم و به همین دلیل بود که 20 درصد از خاک ما از سوی ارمنستان اشغال شد و یک میلیون آذربایجانی آواره شدند. 35 هزار ارمنی ساکن آذربایجان همچنان در کشور ما زندگی می‌کنند، لیکن در ارمنستان حتی یک نفر مسلمان آذربایجانی وجود ندارد. این موضوع نشاندهنده وقوع پاکسازی قومی در ارمنستان می‌باشد.

وی با اشاره به جنگ قره‌باغ افزود:‌ در قره‌باغ مساجد، امامزاده، آثار باستانی و تاریخی زیادی داشتیم که اشغالگران همه آنها را با خاک یکسان کردند. حتی اسامی مناطق را نه تنها در قره‌باغ، بلکه در جمهوری ارمنستان که از نظر تاریخی مسلمان‌نشین بوده است، تغییر دادند تا اثری از فرهنگ ما در آنجا نباشد حتی مسجد باشکوه شاه عباس در شهر شوشا تبدیل به اصطبل شده است. 

آخوندوف در خصوص حل مسئله قره باغ گفت: قره‌باغ سرزمین ازلی و ابدی آذربایجان است و از نظر من در حقیقت قره‌باغ بخشی از سرزمین‌های دنیای اسلام است. تاکنون 4 قطعنامه از سوی سازمان ملل برای خروج اشغالگران از این سرزمین تصویب شده است و در نشست جنبش عدم تعهد در تهران نیز اعلام شد که قره‌باغ بخشی از سرزمین آذربایجان است و این مسئله برای ما مهم بود، چرا که در ایران به تصویب رسید. 

 

        

*ترجیح می‌دهیم موضوع قره باغ از راه دیپلماتیک حل شود 

سفیر آذربایجان در تهران گفت: امروز ارتش، (نیروی هوایی و زمینی) قوی داریم و می‌توانیم سرزمین‌های اشغالی خود را آزاد کنیم. ما امروز صنایع نظامی داریم و بودجه نظامی کشور سالانه سه و نیم میلیارد دلار می‌باشد، لیکن می‌توانستیم این رقم را برای رفاه مردم منطقه صرف کنیم. با این حال ما نمی‌خواهیم جنگ و خونریزی راه بیافتد. ترجیح می‌دهیم این مسائل از راه دیپلماتیک حل شود. 

وی با اشاره به تلاش‌های گروه مینسک گفت: با اینکه نشست‌های مختلف برگزار شده است؛ اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. ما از سازمان‌های بین‌المللی این درخواست را داریم که اشغالگران را وادار به تبعیت از قطعنامه‌های سازمان ملل کنند. 

آخوندوف در خصوص نقش ایران در حل این بحران گفت: زمانی که به تازگی به ایران آمده بودم طرف ایرانی از من خواست که نشستی برای حل موضوع قره باغ برگزار شود من نیز این پیشنهاد را به باکو انتقال دادم و کشورم اعلام کرد که حاضریم گفت‌وگو کنیم، اما متاسفانه طرف ارمنی قبول نکرد. 

         

*موافقیم که هر چه زودتر رژیم حقوقی دریای خزر مشخص شود 

وی در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر گفت: در آخرین نشستی که در ترکمنستان برگزار شد، بر ادامه کارهای کارشناسی و حقوقی تاکید شد و در این نشست یک سند زیست محیطی نیز به امضای طرفین رسید. ما موافقیم که هر چه زودتر این مسئله حل شود، اما می‌دانید که مسائل حقوقی زمان‌بر است. 

آخوندوف در مورد سفرهای توریستی بین آذربایجان و ایران گفت: هر ساله و به خصوص در تعطیلات عید نوروز ایرانیان زیادی را پذیرا هستیم. هموطنان من نیز در قالب توریست پزشکی و زیارتی به ایران سفر می‌کنند. کشورم قصد دارد در نمایشگاه بین‌المللی جهانگردی که به زودی در ایران برگزار خواهد شد با هیئتی بزرگ به سرپرستی معاون وزیر شرکت کند. تلاش داریم تا شرایط را برای سفر آذربایجانی‌ها به ایران را به منظور بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی و باستانی تشویق کنیم. همچنین قصد داریم اماکن زیبا و توریستی کشورمان را نیز به ایرانیان معرفی کنیم. به طور مثال ما محلی در گنجه داریم که نفت درمانی آن در جهان بی‌نظیر است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. 

*نه به عنوان سفیر، بلکه به عنوان یک شیعه مسلمان با مراجع قم دیدار کردم 

وی در خصوص تبادلات علمی، دانشگاهی و دانشجویی با ایران گفت: پزشکان ایرانی بسیار متبحر هستند و ما تلاش داریم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم، در بخش دانشجویی علاوه بر دانشگاه‌ها در حوزه‌های مشهد و قم طلبه داریم. من خود نیز به عنوان یک شیعه مسلمان با سفر به قم با مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردم و از این موضوع بسیار خوشحالم. 

       

* در کشورم، در عرض 20 سال دوهزار مسجد ساخته و بازسازی شده است 

سفیر آذربایجان در ایران در خصوص تنش‌های رسانه‌ای که مدتی بین 2 کشور ایجاد شده بود، گفت: در ایران نیز مانند کشور من گروه‌های مختلف فکری وجود دارند، اما من بارها گفته‌ام و امروز هم می‌گویم که اگر کسی از اصحاب رسانه سؤالی دارد، از من بپرسد. در اینجا اعلام می‌کنم در کشور من و در عرض 20 سال دوهزار مسجد ساخته شده است. امام‌زاده‌های زیادی بازسازی شدند که در زمان شوروی سابق با خاک یکسان شده بود و این مردم بودند که محل و آثاری از آنها را پنهان کرده بودند و زمانی که کشورمان مستقل شد با کمک و حمایت دولت توانستیم مجددا آنها را بنا کنیم. 

آخوندوف گفت: مردم و حکومت در آذربایجان برای بنا کردن این امامزاده‌ها و مساجد هزینه کردند. به طور مثال بنیاد ریاست جمهوری ما 6 میلیون دلار برای بازسازی یکی از قدیمی‌ترین مساجد هزینه کرده است. ایران برادر ما است، زمانی که مسجد شاه عباس در قره باغ تبدیل به اصطبل شد، ما انتظار داشتیم که افکار عمومی ایران در رابطه با مساجد تخریب شده در قره‌باغ و جمهوری ارمنستان مواضع خود را اعلام کنند. هر چند که ما با حمایت و از طریق یونسکو به دنبال بررسی وضعیت و نجات آثار تاریخی، باستانی و مذهبی خود در مناطق اشغالی هستیم. در حال حاضر معاونت این کمیته یونسکو در پاریس که وظیفه بررسی و حفظ آثار تاریخی و باستانی در زمان جنگ را بر عهده دارد، به آذربایجان داده شده است و ما به هر شکل ممکن به دنبال رسیدگی به این مسائل هستیم. معتقدیم که نباید در زمان جنگ آثار باستانی و تاریخی و مذهبی ویران شود. 

         

*صداقت خود را به ایران نشان داده‌ایم

سفیر آذربایجان در ایران در خصوص اخبار خرید سلاح از رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت: ما با کشورهای مختلف ارتباط داریم و سلاح هم وارد می‌کنیم. بخشی از خاک کشورمان اشغال شده است و ما برای آزادی آن تلاش می‌کنیم. بر اساس قوانین جامعه ملل اگر سرزمین هر کشوری اشغال شود این حق وجود دارد که سرزمین خود را آزاد کند. من این حاشیه سازی‌ها را رد و عنوان می‌کنم که صداقت خود را به ایران نشان داده‌ایم و وزیر دفاع ما نیز در آخرین سفر خود به تهران نظر خود را بیان کرد. ما در اسرائیل سفارت نداریم و همچنین سفارت فلسطین در آذربایجان افتتاح شده است.

ادامه دارد...

منبع خبر:farsnews.com/newstext.php

 



ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: