مدیرعامل شرکت چرخشگر گفت: به زودی و برای نخستین بار در کشور تولید گیربکس «ال90» در شرکت چرخشگر آغاز می‌شود.

به گزارش ندای آذربایجان به نقل از فارس، حسن وفادار مدیر عامل شرکت چرخشگر دارای مدرک دکتری مکانیک بوده و 27 سال است که در حوزه صنعتی مشغول و کار خود را از ایران خودرو آغاز کرده است و تجربه‌های مختلفی در بخش‌های مختلف تولید و مهندسی دارد. شرکت چرخشگر به عنوان یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو در استان فعال است و تنها شرکتی در استان است که شریک خارجی اروپایی دارد و سعی کرده در دوره تحریم نیز آن را حفظ کند.

*وضعیت صنعت استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استان آذربایجان‌شرقی در صنعت حرف اول را می‌زند. اگر آذربایجان‌شرقی نبود صنعت خودروسازی کمبودهایی را حس می‌کرد. هرچند اصل صنعت خودرو در مرکز مستقر است اما اگر قطعه‌سازی وجود نداشته باشد صنعت خودرو عملا ناموفق می‌شود. قطعه‌سازان خودرو نیز اکثرا در آذربایجان‌شرقی، استان اصفهان، خراسان و... قرار دارند. اگر مسئولان حمایت کنند، از لحاظ رشد صنعت و اشتغال برای استان آینده روشنی را تصور می‌کنم.

در آینده نزدیک شرکت چرخشگر در زمینه تولید گیربکس ال‌90 وارد خواهد شد که قبلا از خارج وارد می‌شد. گیربکس تولیدی را به شرکت‌های خودروساز مثل ایران خودرو و سایپا عرضه خواهیم کرد. با انجام این امر علاوه بر رشد صنعت در استان فرصت اشتغال نیز ایجاد خواهد شد.

با تغییر تکنولوژی خودروها ما نیز به عنوان قطعه‌ساز مجبوریم که خود را با آن وفق داده و قطعات جدید با تکنولوژی جدید تولید کنیم. همت صنعتگران در راستای پیشرفت صنعت استان و موفقیت آن ما را نسبت به آینده خیلی خوشبین می‌کند. البته صنعت فقط در خودروسازی خلاصه نمی‌شود بلکه من در حوزه کاری خود اظهار نظر می کنم. اما اگر در این زمینه اشتغال رشد یابد صنایع دیگر نیز به طبع آن رشد خواهد کرد.

مبلغ قرارداد ال90 چقدر است؟

من نمی‌توانم به مبلغ اشاره کنم و فقط می‌توانم از تکنولوژی آن بگویم. در این مجموعه از تکنولوژی اتوماسیون استفاده شده و هر سال قابلیت تولید 300 هزار دستگاه گیربکس ایجاد می‌شود و به صورت رباتیک تولید انجام می‌گیرد. با اجرای قرارداد گیربکس ال 90 و با افزایش تیراژ و کیفیت قطعه‌سازان دیگر نیز هم افزایش تولید و هم ارتقای تکنولوژی خواهند داشت. علاوه بر گیربکس منوال (دستی) ما جهت تولید گیربکس اتوماتیک هم صحبت کرده‌ایم که الآن در هیچ کجای کشور به جز شرکت چرخشگر تولید نمی‌شود. با به‌کارگیری این صنعت قطعه‌سازهای دیگر نیز رشد خواهند کرد؛ چون ساخت گیربکس صرفا کار چرخشگر نیست و ما خودمان به برخی قطعات نیاز داریم که در شرکت‌های دیگر مثل ریخته‌گری‌ها و... تولید می‌شود.

آیا با اجرای این قرارداد جذب نیرو خواهید کرد؟

قطعا جذب نیرو هم خواهیم داشت. از زمانی که وارد چرخشگر شده‌ام، سعی کرده‌ام تبعیض‌ها کاهش یابد. نیروی مورد نیاز از طریق آزمون و در چارچوب سیستمی معین استخدام خواهد شد. اگر تولید گیربکس اتوماتیک راه بیافتد، تعداد بیشتری نیرو جذب خواهد شد و در کنار آن با بیشتر شدن فعالیت قطعه‌سازان، آن‌ها نیز نیرو جذب خواهند کرد.

اجرای پروژه از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

اجرای این طرح از ابتدای آبان‌ماه آغاز شده است و پرداخت فاز اول در مرحله اقدام قرار دارد و حدود یک سال طول می‌کشد تا این پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد. تا یک سال دیگر تولید گیربکس منوال و یک سال بعد از آن نوع اتوماتیک آن تولید خواهد شد.

در مورد مشکلات صنعت استان و راهکارهای رفع آن چه نظری دارید؟

البته مشکلات خاص هر شرکت به خود شرکت مربوط است و باید توسط مدیریت آن شرکت تحلیل شود ولی برخی مشکلات عمومی نیز وجود دارد که از آن جمله بحث نقدینگی است؛ دلیل وجود این مشکل این است که اکنون شرکت‌ها با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند. زیرا ما بر اساس درخواست مشتری تولید می‌کنیم و وقتی آن‌ها با ظرفیت کامل تولید نمی‌کنند میزان تولید و فروش کاهش یافته و نقدینگی کم می‌شود و در کنار آن نیز هزینه‌های جذب نشده افزایش می‌یابد.

ما از دوره رکود عبور کرده‌ایم و الآن می خواهیم صنعت را رشد بدهیم اما در مالیات و بانک‌ها و بیمه معوقاتی داریم که آنها می‌خواهند همین لحظه آن معوقات تسویه شود درحالی که اصلا امکان‌پذیر نیست. باید صبر کنیم تولید به حالت نرمال برسد و پس از افزایش تیراژ بتوانیم معوقات را پرداخت کنیم. اما متاسفانه هیچ فرصتی به ما داده نمی‌شود و من تقاضا دارم حداقل یک سال به ما فرصت بدهند تا صنعت زنده شود. با این حالت روزمرگی که پیش آمده اگر به ما فرصت ندهند، شرکت‌ها ازبین می‌روند.

یکی از محصولات چرخشگر جعبه فرمان است؛ تولید آن به کجا رسیده است؟

هرچند تحریم مشکلاتی را به بار آورد اما موجب شد ما عمیقا در مورد موضوعاتی همچون تولید داخل فکر و همت کنیم. ما نیز تلاش کردیم هم در زمینه جعبه فرمان و هم گیربکس‌های‌های تکنیک و... به تولید داخل برسیم و آنها را خودمان بسازیم. ما باید بتوانیم این موارد را تا یک سال دیگر در شرکت چرخشگر تولید کنیم. واردات محوری موجب از بین رفتن فرصت‌های اشتغال می شود و هزینه‌های صرف شده را نیز به ما برنمی‌گرداند؛ از این رو سعی داریم در بخش فرمان که امکانات لازم را در این زمینه داریم، تولید داخل را به پیش ببریم و بتوانیم با حمایت خودروسازان تولید 100 درصدی را به آن‌ها ارائه کنیم.

جعبه فرمان هیدرولیک بر اساس نیاز خودروسازان تولید می‌شود. لازم به توضیح است که شرکت چرخشگر قابلیت تولید سالانه 250 هزار دستگاه جعبه فرمان هیدرولیک و مکانیک را دارد.

چگونه تحریم‌های شرکت رنو را دور زدید؟

در زمینه گیربکس بیشتر موضوع انتقال تکنولوژی مطرح است. قرارداد انتقال تکنولوژی گیربکس در زمان آغاز تحریم امضا شد ولی فرصت اجرا نیافتیم. اما الآن به واسطه فضای تعلیقی که با مذاکرات به وجود آمده است آن‌ها با ما همکاری‌های خوبی انجام می‌دهند تا انتقال تکنولوژی انجام گیرد. وزارت صنایع دستور داده است که تولید داخلی گیربکس ال90 آغاز شود و در زمینه تولید گیربکس شرکت چرخشگر را انتخاب کرده است. ضمن اینکه شرکت رنو در زمان تحریم هم همکاری خوبی داشته است.

نیروها از نظر دانش فنی در چه وضعیتی هستند؟

نیروهای شرکت چرخشگر با تولید گیربکس بیگانه نیستند. آنها سال‌هاست که گیربکس‌های ZF را که از تکنولوژی آلمان برخوردارند تولید می‌کنند. در مورد تولید محصولات جدید نیز با انتقال تکنولوژی همه نیروهای مربوطه  آموزش می‌بینند و با آغاز تولید شریک تجاری خودشان باید تولید اولیه را اینجا انجام دهند. پس از تایید کنترل کیفی خط به شرکت چرخشگر تحویل خواهد شد. در واقع آموزش‌های مختلف در حین تولید ارائه می‌شود.

آیا برنامه‌ای برای افزایش تنوع محصولات دارید؟

تا یک سال پیش شرکت چرخشگر بر روی خودروهای باری متمرکز شده بود تا اینکه مذاکرات با خودروسازان سواری از جمله  ایران‌خودرو آغاز شد تا بتوانیم در فاز اول گیربکس وانت پیکان را در چرخشگر تولید کنیم. بدین جهت سه محصول (گیربکس موجود وانت پیکان، گیربکس طراحی مخصوص چرخشگر و گیربکس پیکان وانت پی یو وان) در برنامه تولید قرار دارد. شرکت ما قابلیت تولید چنین گیربکس هایی را دارد و قراردادمان نیز منعقد شده است.

برای توسعه علاوه بر گیربکس سواری، گیربکس‌های مختلفی مثل گیربکس اتوماتیک، گیربکس 16 سرعته، گیربکس وانت نیسان و... نیز در سبد محصولاتمان قرار دارد. علاوه بر این قرارداد لیسانس با شرکت ZF  آلمان را داریم که اکنون در حال مذاکره هستیم و آن‌ها باید محصولات جدیدشان را به ما بدهند تا سبد محصولات خود را کامل کنیم و تحت لیسانس ZF  آلمان گیربکس‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین را تولید کنیم.

علاوه بر آنچه توضیح دادم پی تی او و سایر قطعات خارجی را نیز به صورت 100 درصد ساخت داخل کرده و به لیست تولیدات داخلی افزاوده‌ایم. سعی ما بر این است که سبد محصولمان کامل باشد و مشتری دست خالی برنگردد. البته یکی از اولویت‌های ما مشتری‌مداری است و هرگز کیفیت را فدای افزایش تولید یا تنوع محصول نمی‌کنیم.