برای نخستین بار در دنیا محققان دانشگاه تبریز در قالب رساله دکتری، توانستند هفت نژاد جدید عامل زنگ زرد جو را شناسایی کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، 'صفرعلی صفوی'، دانش آموخته دکتری دانشگاه تبریز گفت: این کار در قالب رساله دکتری با عنوان 'تنوع ژنتیکی زنگ زرد جو و مطالعه مقاومت Slow rusting درارقام تجاری جو، نسبت به زنگ زرد'، درگروه گیاه پزشکی دانشگاه تبریز و با همکاری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج انجام شد.

وی اظهارکرد: دراین بررسی درباره تنوع ژنتیکی زنگ زرد جو (Puccinia striiformis f. sp. hordei) و ارتباط نژادهای آن با نژادهای زنگ زرد گندم (Puccinia striiformis f. sp. tritici) انجام گرفت.

دانش آموخته دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: کشف این هفت نژاد عامل زنگ زردجو برای اولین بار در دنیا به تائید دکتر چن (از محققان زنگ در آمریکا) رسیده است.

وی افزود: در بررسی ارتباط بین دو فرم اختصاصی زنگ زرد گندم و جو با استفاده از نشانگرهایSSR و IGS1 نژادهای هیبرید بین دو فرم اختصاصی به روشنی از یک دیگر تفکیک شدند.

صفوی ادامه داد: در این پژوهش وجود هیبرید بین دو فرم اختصاصی زنگ زرد جو و گندم در بین کشورهای قاره های آسیا، اروپا و آفریقا برای اولین بار درایران به اثبات رسیده و بر این اساس، اثبات وجود نژادهای هیبرید بین دو فرم اختصاصی برای زراعت دو محصول گندم و جو حایز اهمیت فراوانی است.

وی گفت: چنین نژادهائی به علت داشتن دامنه میزبانی وسیع تر، توان بقاء بیشتری داشته و در صورت فراهم شدن شرایط محیطی، خسارت بالایی به محصول وارد می سازند، که ممکن است این خسارت در شرایط محیطی و کشت ارقام حساس، تا 100 درصد نیز برسد.

دانش آموخته دانشگاه تبریز تاکید کرد: در این پژوهش ارقام دارای درجات مختلف مقاومت Slow rusting نسبت به زنگ زرد جو معرفی شدند.

وی اظهار کرد: در نامگذاری نژادهای جدید از همکاری و راهنمایی پروفسور دکتر چن (از دانشگاه ایالتی واشنگتن آمریکا) کمک گرفته شد.

وی ادامه داد: راهنمایی این رساله را دکتر اسداله بابای اهری و دکتر فرزاد افشاری و مشاوره آن را دکتر مهدی ارزنلو از اساتید گروه گیاه پزشکی دانشگاه تبریز برعهده داشتند.