وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
نماینده مجلس: نجات دریاچه ارومیه وارد فاز عملیاتی شود

رضارحمانی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند کند نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد: باید این روند هرچه سریعتر از مرحله مطالعه خارج و وارد فاز عملیاتی شود.

رضا رحمانی در گفت و گو با خبرنگاران با طرح این سوال که مطالعه طرح نجات دریاچه ارومیه تا کی ادامه خواهد یافت؟، افزود: در این عرصه نباید منتظر خشکی کامل دریاچه ماند چرا که عواقب زیست محیطی ناشی از آن غیر قابل جبران است.

وی با تقدیر از تصمیم رییس جمهوری دولت تدبیر و امید در نخستین جلسه دولت و انتخاب مسوولی برای پیگیری این کار، اظهارکرد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم، 70 درصد از دریاچه ارومیه خشک شده بود که این میزان در حال حاضر به 94 درصد رسیده است و باید هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.

وی ادامه داد: اگر اقدامات به همین کندی ادامه یابد، چندی نخواهد گذشت که شاهد خشکی کامل دریاچه ارومیه و بروز طوفان های نمک در اطراف ان خواهیم بود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمینه دولت و استاندار نجات دریاچه ارومیه را در اولویت کاری خود اعلام کرده اند ولی با این وجود رفته رفته شاهد مرگ نگین آذربایجان هستیم.

رحمانی با بیان اینکه از سال 85 نسبت به خشکی این دریاچه هشدار داده و با رییس جمهوری وقت مکاتبه کردیم، افزود: ولی متاسفانه به نظر می رسد تاکنون برخی نسبت به خطرات زیست محیطی و اجتماعی این روند بی تفاوت هستند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم نتیجه مطالعات برای نجات دریاچه ارومیه هر چه سریع تر اعلام شود و همان طور که رییس جمهوری دولت تدبیر و امید قول داده اند از هیچ تلاشی چه مادی و چه معنوی برای نجات آن دریغ نشود.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت هر بودجه و هزینه ای که لازم باشد برای این کار اختصاص دهد، چرا که هر هزینه ای در مقابل آثار زیان بار خشکی این دریاچه قابل توجیه است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که از 17 سال گذشته به علت بروز خشکسالی و برخی عوامل دیگر هم اکنون در حالت بحرانی به سر می برد.

بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در ان را میلیون ها تن تخمین می زنند.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علاوه بر تعداد بسیاری روستا و ساکنان آن انواع حیات وحش از پرندگان گرفته تا پستانداران و به ویژه گوزن زرد و نادر ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه و جزایر آن سکونت دارند که با بروز طوفان های نمکی معیشت مردم منطقه و تغذیه و زندگی جانواران نام برده با تهدید جدی مواجه می شود.

در دولت یازدهم از همان روزهای آغاز کار دولت تدبیر و امید، ستادی با مسوولیت معاون اول رییس جمهوری، مامور اجرای طرح نجات دریاچه ارومیه شده است.

این ستاد با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاه های کشور و مسوولان استان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، طرح های نوزده گانه ای را برای احیاء و نجات این دریاچه در دست مطالعه و بررسی دارد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون از مشاوره بیش از 400 دانشمند داخلی و خارجی در خصوص طرح نجات دریاچه ارومیه بهره مند شده است.



ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: