وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
چاقو؛ نگین هنرهای دستی استان زنجان

هرگاه سخن از زنجان به میان می‌آید، نقش چاقوهای زیبای آن در اذهان پدیدار می‌شود.

استادکاران زنجانی چاقوها را با توجه به سلیقه، ذوق و نیز هنرنمایی خود و به منظور بازاریابی و جلب رضایت متقاضیان، در ابعاد متفاوت تهیه و به بازار عرضه می‌کنند که بعضاً جنبه‌ نمایشی و موزه‌ای نیز دارند.

چاقوهای تولید شده در زنجان عموماً جنبه کاربردی و مصرفی دارند

 با در نظر گرفتن نوع کاربرد آنها این چاقوها را می‌توان به چاقوی ضامن‌دار معمولی، ضامن‌دار مغزی، ضامن‌دار فشاری، متری یا قلم‌تراش، انواع کاردهای شکاری و صحرایی، کاردهای آشپزخانه،‌ انواع قمه، ‌چاقوهای قصابی،‌ سلاخی،‌ قصابی، باغبانی و پیوندزنی،‌ انواع ساتور و کارد کباب‌پزی،‌ تقسیم کرد که این ساخته‌ها در انواع و اقسام مختلف و اندازه‌های گوناگون با تزئینات متعدد ساخته می‌شوند.

استادان چاقوساز زنجانی معمولاً در یک نوع خاص از تولیدات تبحر بیشتر دارند و ساخته‌های خود را در آن زمینه برای فروش تولید، و به بازار عرضه می‌کنند.

این صنعتگران محصولات خود را بعضاً بر اساس سفارشات قبلی تولید و برای فروش به فروشگاه‌های مربوطه عرضه می کنند.قیمت‌گذاری محصولات با توجه به توافق‌های حاصله بین سازنده و فروشنده انجام می‌گیرد.

محصولات عموماً به صورت خرده فروشی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و بیشترین خرید را افراد غیربومی و مسافران که به شهر زنجان مسافرت می کنند تشکیل می‌دهند.

کارد آشپزخانه و چاقوی جیبی بالاترین میزان تولید و فروش را به خود اختصاص می‌دهند و در این بین قلم‌تراش از کمترین میزان فروش و تولید برخوردار است.

فروش تولیدات به صورت عمده، معمولاً از طریق چند فروشگاه خاص و یا شرکت تعاونی صورت گرفته و به نقاط اطراف و شهرستان‌ها و استان‌های دیگر کشور فرستاده می‌شود.در یک کارگاه چاقوسازی معمولاً سه تا چهار نفر مشغول به کار هستند که صنعتگر اصلی به عنوان استادکار و چند نفر دیگر نیز به عنوان شاگرد و کارآموز فعالیت می‌کنند.

حرفه چاقوسازی در زنجان تقریباً حالت موروثی و خانوادگی دارد این صنعت به عنوان یک هنر درآمدزا معمولاً از پدر به فرزند و یا به برادر می‌رسد و این روند همچنان نیز ادامه دارد.  از آنجایی که صنعت چاقوسازی استان زنجان از قدیم‌الایام به صورت دستی بوده است، استادکاران ابزار کار مورد نیاز شامل مته‌های کمانی، گیره‌های دستی و سوهان را خود، تهیه می‌کردند و هم‌اکنون نیز با گذشت زمان و پیشرفت تکنیک و صنعت ابزار کار چاقوسازان چندان تغییری نکرده است.



ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: