وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
بازگرداندن عقاب طلایی به طبیعت آذربایجان غربی- ارومیه

یک قطعه عقاب طلایی امروز به دامن طبیعت ارومیه بازگردانده شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت : این عقاب توسط دوستداران محیط زیست به این اداره کل تحویل داده شده بود.

آقای قدرتی افزود : پس ازبررسی و اطمینان از سلامت و آمادگی برای بازگشت به دامن طبیعت ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست این پرنده را در ارتفاعات ارومیه رها کردند.

عقاب طلایی یکی از بهترین پرندگان از لحاظ شکار در نیم‌کره شمالی شناخته شده‌است. مانند تمام عقابان، عقاب طلایی نیز به خانوادهٔ عقابیان تعلق دارد.

رنگ این پرندگان قهوه‌ای تیره، به همراه پرهایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی در سر و گردن است.

به طور متوسّط طول بال‌های آن‌ها 7 فوت(بیش از 2 متر)و طول خود آن‌ها 3 فوت(1 متر)است. این پرنده معمولاً" در ارتفاع 3600 متری زندگی میکند ولانه ی خود را بر روی درختان بلند، در صخره ها و غیره میسازد.

عقاب طلایی بطور معمول سالی یک یا دو جوجه می آورد. این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی میکند. عقاب های طلایی ماده جثه ی بزرگتری نسبت به جنس نر دارند. عقاب های طلایی به دلیل داشتن بال های بزرگ نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارند و روی لایه های هوا سر میخورند.

سرعت معمولی این پرندگان 50 کیلومتر میباشد اما هنگام شیرجه زدن میتوانند سرعتشان را تا 320 کیلومتر بر ساعت افزایش دهند.عقاب طلایی با استفاده از چابکی و سرعت و همچنین با استفاده از پاشنه قدرتمند خود می‌تواند طعمه‌های خود را ازجمله خرگوش، موش کوهی(مارموت)، سنجاب زمینی و غیره و پستانداران بزرگ مانند روباه، گربه‌ی وحشی یا خانگی، بز کوهی و بچه آهوها شکار کند.

آن‌ها همچنین در مواقع کمیاب بودن شکار، مردار حیوانات و خزندگان را نیز می‌خورند.عقاب های طلایی دارای شش زیر گونه در کل جهان میباشند.

عقاب های طلایی ،پنجه های بسیار محکم و قوی ای دارند و میتوانند طعمه های تا وزن 8 کیلوگرم را حمل کنند اما به گفته ی کارشناسان محیط زیست ،این پرندگان توانایی بلند کردن طعمه های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهو هارا دارند.

عمر متوسط این عقاب ها در طبیعت 11 سال است اما در اسارت تا 28 سال هم عمر میکند زیرا در طبیعت با خطر های گوناگونی مواجه هستند.معمولا دو تخم میگذارند و در حدود 45 روز روی تخم ها میخوابند.گاهی نر ها جای ماده ها روی تخم ها میخوابند و ماده ها شکار میکنند.

.



ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: