وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
عدم تحویل گندم به سیلوها به دلیل تفاوت فاحش نرخ خرید تضمینی است

گندم آذربایجانرئیس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه گندم‌های ایرانی توسط برخی از دلالان عراقی پیش‌خرید شده است، گفت: عدم تحویل گندم به سیلوهای آذربایجان از طرف کشاورزان به دلیل تفاوت فاحش نرخ خرید تضمینی گندم با قیمت تمام شده و قیمت جهانی آن است.

عطاالله هاشمی درگفتگوباخبرگزاری فارس با اشاره به اینکه گندم جزو محصولات استراتژیک است، اظهار کرد: کشاورزان با وجود مشکلات فراوان در تولید این محصول از جمله ضعف مکانیزاسیون، کمبود آب و نقدینگی با تکیه بر تجارب خود و خدمات کارشناسان جهادکشاورزی به تولید این محصول ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم پایین است افزود: انتظار نمی رود بیش از 10 درصد تولید، تحویل شرکت غله و خدمات بازرگانی شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به بارندگی مناسب سال زراعی جاری گفت: کمیت و کیفیت گندم تولیدی امسال مناسب است و در خصوص تولید مشکلی وجود ندارد.

هاشمی با بیان اینکه کشاورزان با در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده و منافع ملی به دنبال سود نامعقول نیست، اظهار کرد: اختلاف معنادار قیمت تمام شده گندم و نرخ خرید تضمینی قابل توجیه نیست و نمی توان از کشاورزان انتظار داشت با توجه به افزایش هزینه های زندگی تمایلی به فروش محصول خود به قیمت بیشتر به بخش خصوصی و واسطه ها نداشته باشد.

وی با اشاره به قیمت جهانی گندم (هر کیلو 12 هزار ریال) گفت: قیمت خرید تضمینی گندم باید با قیمت جهانی برابر باشد.

هاشمی با اشاره به رایج شدن سلف خری محصول گندم در سال‌های اخیر، گفت: واسطه ها در مزرعه محصول تولیدی را به قیمت هر کیلو 9 هزار ریال می خرند.

وی گفت: گندم خریداری شده توسط واسطه ها که در واقع از چرخه تولید نان خارج می شود، به واحدهای دام و طیور یا صنایع غذایی فروخته شده و بخشی هم به کشورهای همسایه که با قیمتی بیش از قیمت جهانی خواستار محصول ما هستند قاچاق می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به اینکه در صورت عدم تحویل محصول تولیدی به مراکز غله، دولت چاره ای جز واردات گندم نخواهد داشت، گفت: بهتر است به جای هزینه اضافه برای واردات این محصول، گندم تولید داخل به نرخ جهانی از تولیدکننده داخلی خریداری شود.

هاشمی همچنین بر اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم تا 15 شهریور ماه بر اساس قانون تاکید کرد و گفت: در صورتی که نقدینگی موردنیاز واحدهای آردسازی تامین شود این واحدها نیز می‌توانند محصول گندم را به طور مستقیم از کشاورز خریداری کنند.

وی با بیان اینکه عدم نظارت و دقت مسئولان باعث شده است تا گندم‌های ایرانی توسط برخی از دلالان عراقی پیش‌خرید شده و از کشور خارج شود افزود: متاسفانه به خاطر سیاست‌های غلط اکنون کشور به واردکننده گندمی تبدیل شده که خود تولیدکننده آن است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به اینکه محصولی را که خود در داخل تولید می‌کنند باید وارد کنیم، تاکید کرد: قیمت پایین تعیین شده توسط دولت مهم‌ترین دلیل این اتفاق ناخوشایند در کنار سایر سیاست‌های غلط است.

وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت خوراک دام و طیور در کشور دامداران را مجبور کرده است برای تغذیه دام‌های خود از گندم که بهای بسیار کمتری نسبت به خوراک دام داشت استفاده کنند ادامه داد: با ادامه روند کنونی و تاراج این محصول اساسی، سبد غذایی هموطنان شاهد افزایش قیمت در صنایع پایین دستی وابسته به گندم و مهم‌تر از همه نان که اصلی‌ترین نیاز غذایی در جامعه ایرانی محسوب می‌شود، باشد.

هاشمی با بیان اینکه نرخ تضمینی تعیین شده برای خرید گندم در سال‌جاری هم کمتر از قیمت تمام شده تولید این محصول است (7200 ریال) و از این رو گندم کاران تمایلی به فروش محصول تولیدی خود به غله یا تعاونی‌های روستایی که به عنوان مباشر شرکت غله جمع‌آوری گندم تولیدی کشاورزان را به عهده گرفته‌اند، ندارند افزود: امیدوارم دولت در کوتاه‌ترین فرصت تصمیم مشخصی در این مورد بگیرد تا جلوی واردات گندم گرفته شود.



ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

زهرا تراختورجانیم
ساعت9:23---7 آذر 1392
یاشاسین اذربایجان

منیم د وبلاگیما باش ور
پاسخ:یاشاسین آناوطنیمیز،چشم حتماباش ورام


سحر
ساعت17:16---2 مرداد 1392
اعتماد مثل کاغذه...


که اگه مچاله شد...


هرچقدرم صافش کنی...


محاله به حالت اولش برگرده.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: