عزیز سانجار، دانشمند ترکیه برنده جایزه نوبل شیمی شد

عزیز سانجار، دانشمند ترکیه برنده جایزه نوبل شیمی شد
وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

عزیز سانجار، دانشمند ترکیه برنده جایزه نوبل شیمی شد

عزیز سانجار، دانشمند ترکیه برنده جایزه نوبل شیمی شد

کمیته نوبل مستقر در سوئد اعلام کرد که جایزه نوبل شیمی به توماس لیندال از سوئد، پل مودریچ از آمریکا و عزیز سانجار از ترکیه بصورت مشترک اعطا شده است. آکادمی سلطنتی علوم سوئد با برگزاری نشست خبری اعلام کرد که لیندال،...




راه اندازی دو دانشکده و رشته جدید در دانشگاه ارومیه

راه اندازی دو دانشکده و رشته جدید در دانشگاه ارومیه

دانشگاه ارومیه برای اولین بار رشته منابع طبیعی – آسیب شناسی جنگل را در کشور راه اندازی و همچنین بعد از دانشگاه علامه طباطبایی تهران دومین دانشگاهی است که رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی را راه اندازی می کند و از سال آینده، برای این رشته ها، پذیرش دانشجو صورت خواهد گرفت ...




سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه تبریز بکار خود پایان داد

سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه تبریز بکار خود پایان داد

سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران، با شناخت نفرات برتر و برگزیده این رشته در دانشگاه تبریز بکار خود پایان داد.در آیین اختتامیه این کنفرانس علی حسین زاده دلیر دبیر این کنفرانس، مسعود منتظری نمین رییس انجمن هیدرولیک ایران و حسین عزیزیان عضو هیات علمی دانشگاه ...




همایش بین المللی فیزیک خورشید در دانشگاه تبریز برگزار می شود

همایش بین المللی فیزیک خورشید در دانشگاه تبریز برگزار می شود

رییس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: همایش بین المللی نجوم و اختر فیزیک با محوریت فیزیک خورشید در دانشگاه تبریز برگزار می شود.این نشست علمی به منظور ارتقای آگاهی دانشجویان مقطع تکمیلی نجوم و اختر فیزیک سراسر کشور، دوم آذر سال جاری در محل دانشکده فیزیک ...




همایش بین المللی تازه های هپاتیت B و C در تبریز آغاز شد

همایش بین المللی تازه های هپاتیت B و C در تبریز آغاز شد

آخرین یافته های هپاتیت بی و سی محور این همایش است که در آن 300 نفر از متخصصان رشته های گوارش، کبد بالغین و اطفال و متخصصان داخلی، جراحی عمومی، عفونی، زنان و زایمان، کودکان، پاتولوژیست ها، علوم آزمایشگاهی و پزشکان عمومی ازدانشگاه های کشور شرکت دارند.




محققان دانشگاه تبریز موفق به شناسایی هفت نژاد جدید عامل زنگ زرد جو شدند

محققان دانشگاه تبریز موفق به شناسایی هفت نژاد جدید عامل زنگ زرد جو شدند

برای نخستین بار در دنیا محققان دانشگاه تبریز در قالب رساله دکتری، توانستند هفت نژاد جدید عامل زنگ زرد جو را شناسایی کنند.در این پژوهش وجود هیبرید بین دو فرم اختصاصی زنگ زرد جو و گندم در بین کشورهای قاره های آسیا، اروپا و آفریقا برای اولین بار در ...




دانشگاه تبریز ازنظرتولیدمقالات علمی شش برابررشددارد

دانشگاه تبریز ازنظرتولیدمقالات علمی شش برابررشددارد

دانشگاه تبریزرییس دانشگاه تبریز گفت: این دانشگاه از نظر تولید مقالات علمی منتشر شده در ISI شش برابر رشد دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمدرضا پور محمدی دراولین نشست شورای فناوری دانشگاه تبریز، اظهارکرد: جامعۀ امروز به سرعت در مسیر پیشرفت در حرکت است و اگر دانشگاه می خواهد در قافله پیشرفت علمی و پژوهشی جامعه نقش تعیین کننده ای ایفا کند، باید در بحث فناوری و تبدیل علم به تکنولوژی پیشرو باشد.

وی جایگاه و نقش دانشگاه های آینده را متفاوت از دانشگاه های سنتی و امروزه عنوان کرد و افزود: کشور ما از نظر تولید علم، رتبه 15 دنیا را در اختیار دارد، اما از نظر فناوری در رتبه 70 تا 80 قرار دارد که این امر اصلا خوشایند و مطلوب نیست.

پورمحمدی گفت: باید با تبدیل دانش به فناوری، جایگاه فناوری دانشگاه تبریز را در ایران و دنیا بالا ببریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این نشست، شورای فناوری را بازوی قدرتمند تبدیل چرخه علم به فناوری دانست و گفت: شورای فناوری به منزله اتاق فکری برای گسترش امور و سیاست گزاری بهتر است و دانشگاه به عنوان متولی این امر وظیفه دارد تا تمام توان خود را در تبدیل علم و تحقیق به محصول و ثروت به کار گیرد.

محمد مقدم واحد با بیان اینکه سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر این است که دانشگاه ها 20 درصد از هزینه های خود را از طریق درآمدزایی تامین کنند، اظهار کرد: در این راستا با بسیاری صاحبان صنعت، ارگان های مربوطه و موسسات ذیربط تعاملات بسیار مفیدی انجام گرفته است.

مهدی قاسمی کاکرودی، رییس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه تبریز هم جایگاه مراکز رشد واحدهای فناوری در دانشگاه ها را تبیین کرده و بر ضرورت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی از طریق برنامه ریزی و سیاست گزاری تاکید کرد .

شورای فناوری دانشگاه تبریز در راستای برنامه ریزی برای گسترش ارتباط با صنعت و جامعه، تشکیل شده است.




بیست و دومین همایش شیمی آلی ایران در تبریز برگزار می شود

بیست و دومین همایش شیمی آلی ایران در تبریز برگزار می شود

دانشگاه تبریزبیست و دومین همایش شیمی آلی ایران 28 تا 30 مرداد ماه سالجاری در دانشکده شیمی دانشگاه تبریز برگزار می شود.

دبیر این همایش در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: یک هزار و 150 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد یک هزار و 100 مقاله پذیرفته شده که 16 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

رضا نجار محورهای همایش را سنتز مواد آلی، سنتز و کاربردهای پلیمرهای آلی، ترکیبات آلی سیلیسیم دار، سنتز مواد آلی دارویی، شیمی فضایی ترکیبات آلی، استفاده از منابع انرژی مختلف در واکنشهای آلی ، نقش کاتالیزورها در شیمی آلی،کاربردهای مواد آلی و شیمی آلی در صنایع مختلف و استفاده از شیمی آلی در کاهش آلودگی محیط زیست برشمرد.

وی گفت: این همایش از جمله همایش های انجمن شیمی است که هر ساله با همکاری انجمن شیمی ایران در یکی از دانشگاه های کشور برگزار می شود.

نجار ادامه داد: برگزاری این همایش بستری مناسبی را برای آشنایی، بحث و تبادل نظر پژوهشگران بخش های مختلف علمی و صنعتی کشور با یکدیگر و زمینه ساز هم اندیشی، هم فکری، همکاری آنها در جهت تعمیق، گسترش و حرکت به سوی کاربردی سازی پژوهش های شیمی آلی کشور است.

 




اهدای مدال‌ها ولوح‌های برترین مخترع ومبتکرجهان به موزه شهرداری تبریز

برترین مخترع جهانهمزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ، برترین مبتکر و مخترع جهان در سال‌های 2012 و 2013 مدال‌های قهرمانی و نیز لوح‌ها و دیپلم‌های افتخار خود را تقدیم موزه شهر و شهرداری تبریز کرد.

روابط عمومی شهرداری تبریزاعلام کرد:

کامران رحمتی شادباد مخترع و مبتکر برتر جهان در سال‌های 2012 و 2013 و سرپرست تیم علمی شهرداری تبریز که طی دو سال گذشته از سوی انجمن اختراعات و ابتکارات جهان به عنوان برترین مخترع جهان برگزیده و معرفی شده بود،با حضور در دفتر مهندس نوین شهردار تبریز ، ضمن اهدای کلیه مدال‌ها ، لوح‌ها و دیپلم‌های افتخار دریافتی خود از رقابت‌ها و مسابقات جهانی و بین‌المللی به وی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های شهردار تبریز در راه کسب این افتخارات قدردانی کرد.

تیم علمی شهرداری تبریز چندی پیش به سرپرستی دکتر کامران رحمتی شادباد با ارایه طرح بتن فتوکاتالیستی ضدیخ با استفاده از نانوسیمان در چهلمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی سوئیس موفق به کسب مدال طلا شدند.

چهلمین نمایشگاه بین‌المللی اختراعات سوئیس که زیرنظر و حمایت مستقیم فدراسیون جهانی اختراعاتIFIA  و سازمان بین المللی مالکیت‌های فکری و معنوی سازمان ملل WIPO و انجمن مخترعان  کشور کره جنوبی KIPA   در ژنو برگزار شد و در آن 789 شرکت کننده از 49 کشور جهان بیش از یک هزار  اختراع جدید خود را به نمایش گذاشتند.

کامران رحمتی شادباد سرپرست تیم علمی شهرداری تبریز و مشاور شهردارتبریز در حاشیه اعطای این مدال‌ها طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های طرح بتن فتوکاتالیستی ضدیخ با استفاده از نانوسیمان که در چهلمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی سوئیس ارائه شد، افزود: وزن یک مترمکعب این بلوک حدود 600 کیلوگرم میباشد که حدود یک سوم مترمکعب آجرفشاری وزن دارد که این امر باعث می شود در زمان زلزله خسارت کمتری متوجه سازه ها شود. از ویژگی های مهم این بلوک ها مقاوم بودن آن در برابر یخ زدگی، دارا بودن خاصیت پاک‌کنندگی آلاینده‌ها، غیر آتش‌گیر بودن، کاهش مصرف سیمان و عایق صوتی و حرارتی است.

در همین حال علیرضا نوین شهردار تبریز نیز در سخنانی با قدرد‌انی از تلاش‌های تیم علمی شهرداری تبریز در این دوره از مسابقات با اعلام این که شهرداری تبریز از طرح‌ها، ایده‌ها، اختراعات و ابتکارات جوانان شهر تبریز که در حوزه مدیریت شهری باشد حمایت می‌کند، افزود: یکى از مهم‌ترین راهکارهاى توسعه همه جانبه کشور و تحقق اهداف توسعه، توجه به نقش نیروهاى جوان، نخبگان و استعدادهاى درخشان جامعه است.

وی با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات شهرداری تبریز طی سال‌های اخیر در حمایت مادی و معنوی از چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی و نیز بسترسازی برای موفقیت‌های این قشر خاطرنشان کرد: نخبگان و فرهیختگان به عنوان ذخایر آینده کشور و سفیران عزت و افتخار ملی نیازمند بالاترین امکانات و حمایت‌ها هستند که شهرداری تبریز تنها در یک سال گذشته  اقدامات قابل توجهی از جمله پشتیبانی مادی و معنوی قابل توجه از نخبگان علمی و مدال آوران صاحب نام جهانی در حوزه های علمی، ورزشی و هنری انجام داده است.

رحمتی پس از دیدار با شهردار تبریز، با حضور در موزه شهر و شهرداری تبریز مدال‌ها و لوح‌های افتخار خود را تقدیم مدیریت این موزه و مدیر گردشگری و موزه‌های شهرداری کرد.




مخترع تبریزی موفق به کسب جایزه ویژه فدراسیون جهانی مخترعان شد

کامران رحمتی شادباد مخترع تبریزی که پس از 23 سال در خرداد ماه امسال با ارائه طرح نانوآسفالت خود ترمیم‌گر ضد ترک، از طرف ITEX  به عنوان برترین مخترع سال 2012 انتخاب و معرفی شده بود، در جریان پنجمین جشنواره بین المللی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی، با ارائه اختراع نانو رآکتور تصفیه‌گر فاضلاب شهری بدون تولید لجن، موفق به دریافت جایزه ویژه و دیپلم افتخار فدراسیون جهانی مخترعان شد.

                        

سرپرست تیم علمی شهرداری تبریز در تشریح عملکرد اختراع خود گفت: مطالعات اولیه این طرح از سال 87 آغاز شد. در راستای این مطالعات و پس از دستیابی به دانش فنی آن، طرح مذکور به صورت پکیج در شرایط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفت و پس از دستیابی به نتیجه مثبت در ادامه به صورت پایلوت آزمایشی در تصفیه خانه فاضلاب تبریز  نصب شده است و در حال حاضر در حال اجرایی کردن آن به صورت پایلوت در مسکن مهر با جمعیت تقریبی 500 نفر و دبی 100 مترمکعب در شبانه‌ روز  برای نخستین بار در دنیا هستیم.

وی افزود: از ویژگی‌های بارز آن تأثیرگذاری بالای آن و تبدیل فاضلاب به آب قابل استفاده در مصارف کشاورزی، آبیاری و شستشو، سرعت بالا ، عدم تولید لجن در پروسه تصفیه و هزینه پایین نسبت به روش‌های متداول تصفیه فاضلاب است و علاوه بر آن دستیابی به فناوری تولید نانو ذرات کاتالیستی با اثرگذاری بسیار بالا برای نخستین بار و ضدعفونی سازی آب خروجی با انجام پدیده سونولومینز از سایر خصوصیات این طرح است.

این اختراع با همکاری مسعود راستگار فرج زاده کارشناسی ارشد مهندسی شیمی اجرا شده است و  سال گذشته با حمایت شهرداری کلانشهر تبریز در مسابقات و نمایشگاه جهانی اختراعات 2011 سئول کره جنوبی حضور یافته و مدال طلای این دوره از مسابقات را از آن خود کرده بود.

رحمتی شادباد دانشجوی مقطع دکترای سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه تبریز دارای سه مدال طلا، یک مدال نقره، جایزه ویژه وزارت علوم تایوان، اجرای دو طرح ملی، ارائه چندین مقاله چاپ شده در مجلات ISI و علمی پژوهشی و ارائه چندین مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی است.

فدراسیون جهانی مخترعان مهمترین سازمان حمایتی برای مخترعان زیر نظر سازمان مالکیت فکری ملل است و در حال حاضر 85 کشور عضو رسمی این فدراسیون هستند. این فدراسیون مسئول برگزاری المپیاد و جام جهانی اختراعات بوده و همچنین حمایت‌کننده برگزاری مسابقات جهانی اختراعات، نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی اختراعات است. حمایت‌های مادی، معنوی و حقوقی از مخترعین در جهان از جمله اهداف این فدراسیون بوده و اعطاء کنندۀ جوایز در مسابقات بین‌المللی اختراعات در بیش از 85 کشور جهان است.

منبع:خبرگزاری فارس




واقعیتی عجیب اززندگی گرگ ها

پژوهشگران باطراحی یک آزمایش به واقعیت عجیبی درموردزندگی گرگ هادست یافتند.

آنان گرگ هایی راازپنجاه کشورجهان وازنژادهای گوناگون جمع آوری کرده ودریک منطقه رهاکردندوباکمال تعجب نظاره گراتحادمیان گرگ هاشدند.

گرگ هاسریعاگروه تشکیل دادندوبه طوردسته جمعی به شکارودفاع ازگله پرداختند.همین آزمایش درموردکایوت هاوسگ های وحشی نیزانجام شدامانتیجه ی اولیه رانداشت واین حیوانات به جای تشکیل گروه به مبارزه باهم پرداختند.




صفحه قبل 1 صفحه بعد

تبلیغات

مجله اینترنتی آذربایجان

ساير اخبار

با عاشورائیان

وهب مسیحی

امکانات