صادرات کالا از بازارچه مرزی صنم بلاغی

صادرات کالا از بازارچه مرزی صنم بلاغی
وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

صادرات کالا از بازارچه مرزی صنم بلاغی

صادرات کالا از بازارچه مرزی صنم بلاغی

از اول سال جاری تاکنون ارزش صادرات کالا از بازارچه مرزی صنم بلاغی شهرستان پلدشت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

در این مدت هشت میلیون و178 هزاردلار انواع کالا از کشورمان به جمهوری خود مختار نخجوان از طریق بازارجه مرزی صنم بلاغی پلدشت صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بترتیب از لحاظ ارزش و وزن 30 و 20 درصد افزایش یافته است.

طالبی فرماندار شهرستان پلدشت مهمترین کالاهای صادراتی را انواع میوه جات ، ظروف پلاستیکی ، انواع سنگ و خرما عنوان کرد.

وی افزود :در این مدت 930 پیله ور در بازارچه مرزی صنم بلاغی فعالیت می کنندکه انتظار می رود تا پایان سال جاری این رقم به 1250 پیله ور افزایش یابد.

سالانه سقف مبادلات تجاری در بازارچه مرزی صنم بلاغی شهرستان پلدشت 5 میلیون دلار می باشد که در سال جاری به دلیل افزایش صادرات و فعالیت پیله وران این رقم به ده میلیون دلار افزایش یافته است.




صادرات 270 تن شاه میگو از آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی

صادرات 270 تن شاه میگو از آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: میزان صادرات شاه میگو به کشورهای اروپایی تا پایان امسال 270 تن برآورد می‌شود.

به گزارش فارس،محمد شیرولیلودر ارومیه با اشاره به اتمام زمان مجوز صید شاه میگو دراز آب شیرین از دریاچه پشت سد ارس، اظهار داشت: مرحله سوم صید شاه میگو که اعتبار آن دو ماهه تعیین شده بود، 17 آذر ماه امسال به پایان رسید.

وی فرا رسیدن زمان زادآوری شاه میگو دراز آب شیرین را یکی از دلایل متوقف شدن صید این آبزی اعلام کرد و ابراز داشت: شرکت‌های بهره‌بردار از آبزیان پشت دریاچه سد ارس تا اطلاع ثانوی از صید و صیادی منع شده‌اند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی افزود: شاه میگو دراز آب شیرین از سوی شرکت‌های بهره‌بردار صید، فرآوری و بسته‌بندی می‌شود و سپس به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات شاه میگو دراز آب شیرین ارز‌آوری خوبی برای کشور به دنبال دارد، اذعان داشت: این محصولات با استقبال بسیار خوبی در کشورهای اروپایی مواجه شده‌اند.

شیرولیلو خاطرنشان کرد: میزان صادرات شاه میگو به کشورهای اروپایی تا پایان امسال 270 تن برآورد می‌شود.

وی اضافه کرد: ارزش غذایی شاه میگو بسیار بالا است و این غذا به عنوان یکی از پرطرفدارترین غذاهای اروپایی محسوب می‌شود.




آذربایجان‌شرقی با 385 معدن فعال، 8 میلیارد تن ماده معدنی دارد

آذربایجان‌شرقی با 385 معدن فعال، 8 میلیارد تن ماده معدنی دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی گفت: در آذربایجان‌شرقی 385 معدن فعال وجود دارد و مقدار ماده معدنی کشف و ذخیره شده استان بالغ بر 8 میلیارد تن است.

به گزارش فارس،محمد جعفر عظمایی ظهر امروز در جمع مدیران صنایع اظهار کرد: برای تسریع  در رشد و توسعه صنایع معدنی کشور و رفع مشکلات ناشی از ناکارایی ماشین‌آلات و تجهیزات بخش معدن، در تفاهمنامه منعقده ایمیدرو با بانک ملت، 2000 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار معدنکاران کشور قرار می‌گیرد.

وی گفت: استان آذربایجان‌شرقی نیز به واسطه حجم فعالیت‌های معدنی اخیر سهم قابل توجهی از این تسهیلات را خواهد داشت.

عظمایی افزود: با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری بیشتر و پویاتر شدن فعالیت‌ها در بخش صنایع معدنی، با عنایت به ذخیره معدنی قابل توجه در استان انتظار ایجاد صنایعی با ارزش افزوده بالا و اشتغال‌آور برای استان دور از واقعیت نیست. 

وی ضمن اشاره به رشد 14 درصدی صادرات مواد معدنی و سنگ در استان در 9 ماهه امسال تاکید کرد: فرآوری محصولات معدنی 40 درصد ارزش افزوده به دنبال دارد و تشویق و جذب سرمایه‌گذاران علاقمند برای فعالیت در  معادن استان در رأس اولویت‌های کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی گفت: پروژه‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی بالا از طرق مختلف به علاقمندان معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه از تعداد 65 نوع مواد معدنی موجود در کشور، 52 نوع در استان آذربایجان‌شرقی شناسایی شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون در آذربایجان‌شرقی 385 معدن فعال وجود دارد و مقدار ماده معدنی کشف و ذخیره شده استان بالغ بر 8 میلیارد تن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: به لحاظ ذخیره مواد معدنی استان رتبه اول و به لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را داراست.

 عظمایی، سهم بخش معدن در تولید ناخالص در دنیا را 11 درصد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که در کشور ما صنایع معدنی کمتر از پنج درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود که این رقم بیانگر لزوم توجه و برنامه‌ریزی مؤثرتر برای توسعه این حوزه است.




عدم تحویل گندم به سیلوها به دلیل تفاوت فاحش نرخ خرید تضمینی است

گندم آذربایجانرئیس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه گندم‌های ایرانی توسط برخی از دلالان عراقی پیش‌خرید شده است، گفت: عدم تحویل گندم به سیلوهای آذربایجان از طرف کشاورزان به دلیل تفاوت فاحش نرخ خرید تضمینی گندم با قیمت تمام شده و قیمت جهانی آن است.

عطاالله هاشمی درگفتگوباخبرگزاری فارس با اشاره به اینکه گندم جزو محصولات استراتژیک است، اظهار کرد: کشاورزان با وجود مشکلات فراوان در تولید این محصول از جمله ضعف مکانیزاسیون، کمبود آب و نقدینگی با تکیه بر تجارب خود و خدمات کارشناسان جهادکشاورزی به تولید این محصول ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم پایین است افزود: انتظار نمی رود بیش از 10 درصد تولید، تحویل شرکت غله و خدمات بازرگانی شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به بارندگی مناسب سال زراعی جاری گفت: کمیت و کیفیت گندم تولیدی امسال مناسب است و در خصوص تولید مشکلی وجود ندارد.

هاشمی با بیان اینکه کشاورزان با در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده و منافع ملی به دنبال سود نامعقول نیست، اظهار کرد: اختلاف معنادار قیمت تمام شده گندم و نرخ خرید تضمینی قابل توجیه نیست و نمی توان از کشاورزان انتظار داشت با توجه به افزایش هزینه های زندگی تمایلی به فروش محصول خود به قیمت بیشتر به بخش خصوصی و واسطه ها نداشته باشد.

وی با اشاره به قیمت جهانی گندم (هر کیلو 12 هزار ریال) گفت: قیمت خرید تضمینی گندم باید با قیمت جهانی برابر باشد.

هاشمی با اشاره به رایج شدن سلف خری محصول گندم در سال‌های اخیر، گفت: واسطه ها در مزرعه محصول تولیدی را به قیمت هر کیلو 9 هزار ریال می خرند.

وی گفت: گندم خریداری شده توسط واسطه ها که در واقع از چرخه تولید نان خارج می شود، به واحدهای دام و طیور یا صنایع غذایی فروخته شده و بخشی هم به کشورهای همسایه که با قیمتی بیش از قیمت جهانی خواستار محصول ما هستند قاچاق می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به اینکه در صورت عدم تحویل محصول تولیدی به مراکز غله، دولت چاره ای جز واردات گندم نخواهد داشت، گفت: بهتر است به جای هزینه اضافه برای واردات این محصول، گندم تولید داخل به نرخ جهانی از تولیدکننده داخلی خریداری شود.

هاشمی همچنین بر اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم تا 15 شهریور ماه بر اساس قانون تاکید کرد و گفت: در صورتی که نقدینگی موردنیاز واحدهای آردسازی تامین شود این واحدها نیز می‌توانند محصول گندم را به طور مستقیم از کشاورز خریداری کنند.

وی با بیان اینکه عدم نظارت و دقت مسئولان باعث شده است تا گندم‌های ایرانی توسط برخی از دلالان عراقی پیش‌خرید شده و از کشور خارج شود افزود: متاسفانه به خاطر سیاست‌های غلط اکنون کشور به واردکننده گندمی تبدیل شده که خود تولیدکننده آن است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به اینکه محصولی را که خود در داخل تولید می‌کنند باید وارد کنیم، تاکید کرد: قیمت پایین تعیین شده توسط دولت مهم‌ترین دلیل این اتفاق ناخوشایند در کنار سایر سیاست‌های غلط است.

وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت خوراک دام و طیور در کشور دامداران را مجبور کرده است برای تغذیه دام‌های خود از گندم که بهای بسیار کمتری نسبت به خوراک دام داشت استفاده کنند ادامه داد: با ادامه روند کنونی و تاراج این محصول اساسی، سبد غذایی هموطنان شاهد افزایش قیمت در صنایع پایین دستی وابسته به گندم و مهم‌تر از همه نان که اصلی‌ترین نیاز غذایی در جامعه ایرانی محسوب می‌شود، باشد.

هاشمی با بیان اینکه نرخ تضمینی تعیین شده برای خرید گندم در سال‌جاری هم کمتر از قیمت تمام شده تولید این محصول است (7200 ریال) و از این رو گندم کاران تمایلی به فروش محصول تولیدی خود به غله یا تعاونی‌های روستایی که به عنوان مباشر شرکت غله جمع‌آوری گندم تولیدی کشاورزان را به عهده گرفته‌اند، ندارند افزود: امیدوارم دولت در کوتاه‌ترین فرصت تصمیم مشخصی در این مورد بگیرد تا جلوی واردات گندم گرفته شود.




سونگون 40 درصد مس کشور را تولید می‌کند

معدن مس سونگونمدیر مجتمع مس سونگون گفت: سه معدن سرچشمه کرمان، خاتون آباد شهربابک و سونگون ورزقان در کشور به استخراج و تولید مس اختصاص دارد که 40 درصد مس تولیدی کشور مربوط به ذخایر معدن مس سونگون است.

مجتمع مس سونگون به عنوان نخستین مجتمع از شرکت ملی صنایع مس ایران موفق به دریافت استاندارد بین‌المللی TUV از شرکت «TUV NORD» آلمان شد.

در سال‌جاری مجتمع مس سونگون توانست پس از انجام ممیزی‌های دقیق و سخت توسط تیم ممیزی در مدت 23 نفر روز، استانداردهای جهانی خود را در قالب «ISO9001 » مدیریت کیفیت، «ISO14001» مدیریت زیست محیطی، استاندارد «OHSAS18001» مدیریت ایمنی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه ˈIMSˈ از سوی شرکت« TUV NORD» آلمان کسب کند.

کسب این استانداردها موجب افزایش چشمگیر توان مجتمع مس سونگون برای حضور در بازارهای جهانی و عرضه محصولات با ارزش صنعت مس می‌شود.

استاندارد TUV قابلیت انطباق با انواع ایزوها را دارد،این استاندارد یکی از معتبرترین استانداردهای جهان در زمینه سلامتی کالاهای صنعتی ارائه شده بر سلامتی انسان و محیط زیست است.

این سازمان بین المللی به عنوان مشاور مستقل بر سلامت کارکرد کالاها یا تولیداتی همچون دودزایی وسایل نقلیه، محصولات کشاورزی، استاندارد ساخت موتور خودروهای سنگین و سبک و تاسیسات انرژی نظارت دارد.

کالای استاندارد به منزله تولید و خدمات در چارچوب نظم و قانون است،بسیاری از زیرشاخه های دارنده TUV می‌توانند به عنوان سازمان دهندگان و هم چنین گسترش دهندگان مقوله انرژی و مفاهیم وابسته به آن عمل کنند.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون افزود: سه معدن سرچشمه کرمان، خاتون آباد شهربابک و سونگون ورزقان در کشور به استخراج و تولید مس اختصاص دارد که 40 درصد مس تولیدی کشور مربوط به ذخایر معدن مس سونگون است.

 

 




معدن مس انجرد،معدن طلای اندریان وکنفرانس بین المللی معادن در زنجان

مس

با حضور استاندار آذربایجان شرقی، عملیات اجرایی معدن و کارخانه کنسانتره مس انجرد با سرمایه گذاری شرکت مهر اصل در اهر آغاز شد.

ظرفیت تولید سالانه این کارخانه که در 30کیلومتری اهر احداث می شود، در مرحله نخست 30هزار تن و در مرحله بعدی 60هزار تن خواهد بود.

فضای معدن مس انجرد 40 هکتار بوده و مدت بهره برداری از ذخایر آن 20 سال پیش بینی شده است.

کنسانتره به دست آمده در این معدن در کارخانه در دست احداث ذوب و فرآوری در شهرک صنعتی شهید سلیمی به کاتد تبدیل خواهد شد.


معادن استان آذربایجان‌شرقی ازنظر ذخیره مواد معدنی دارای رتبه برتر در کشور است.

آذربایجان غربی نیزرتبه سوم رادر تنوع مواد معدنی داراست.

محمدجعفر عظمایی رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان آذربایجان شرقی در جلسه ستاد اجرایی معدن در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:

مشکل معدن طلای اندریان حل شده و شرکت گرجستانی 16 میلیارد برای اکتشاف آن هزینه کرده است.

عظمایی اضافه کرد: در حال حاضر متقاضی خارجی برای مزایده‌های معدن وجود دارد.


برگزاری کنفرانس بین‌المللی معدن در زنجان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با اظهارامیدواری بیان داشت کنفرانس بین‌المللی معدن در شهریورماه سال‌جاری برگزار میشود.

بنابرگفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان،تعدادمعادن درسطح این استان235فقره است.




خروج سنگ‌های تزئینی از آذربایجان‌غربی به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری

خبرگزاری فارس: معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: خروج سنگ‌های تزئینی از آذربایجان‌غربی به دلیل نبود کارخانه‌های فراوری یکی از مشکلات و دغدغه مسئولان این استان است.

اکبر طاهری در جلسه بررسی مشکلات معدنکاران خوی که با حضور رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی و فرماندار این شهرستان در محل فرمانداری خوی برگزار شد، اظهار داشت: تامین زیرساخت‌های معدنی از مواردی است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به دغدغه مسئولان در زمینه خروج سنگ‌های تزئینی از استان به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری این نوع شنگ‌ها، تصریح کرد: برای این منظور با صدور مجوز پنج واحد فراوری سنگ‌های معدنی در استان موافقت به عمل آمده است.

معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت این کارخانه‌ها، متذکر شد: هر یک از این کارخانه‌ها پس از بهره‌برداری ظرفیت فرآوری یک میلیون مترمربع را دارند.

طاهری در پایان خاطر نشان کرد: امید است با بهره‌برداری از این واحدها سنگ‌های تزئینی استان در داخل استان فراوری شوند.

در حال حاضر 260 کارخانه معدن در آذربایجان‌غربی فعال است.

درصورت احداث کارخانه های فرآوری مشکل اشتغال بسیاری ازجوانان استان آذربایجان غربی حل خواهدشد.




معادن استان آذربايجان غربي

اسامي برخي ازمعادن استان آذربايجان غربي ازبين۲۹۴معدن ثبت شده:

شماره شناسه استان گروه ماده معدنی زیرگروه ماده معدنی نام معدن نام ماده معدنی روش استخراج
2200013 آذربايجان غربي فلزي روباز آقدره طلا روباز
2200015 آذربايجان غربي فلزي روباز آهن بالستان اروميه سنگ آهن روباز
2200133 آذربايجان غربي فلزي روباز اوزون دره مهاباد منگنز روباز
2200244 آذربايجان غربي فلزي روباز برژوک خوي کروميت روباز
2200106 آذربايجان غربي فلزي روباز صفوي چالدران منگنز روباز
2200114 آذربايجان غربي فلزي روباز قادرآباد بوکان سنگ آهن روباز
2200130 آذربايجان غربي فلزي روباز قطور شاهين دژ سنگ آهن روباز

معادن طلاي پيرانشهروماكودرحال بررسي است.قايناق




صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

تبلیغات

مجله اینترنتی آذربایجان

ساير اخبار

با عاشورائیان

وهب مسیحی

امکانات