ارتقاء تالاب سولدوز نقده به سطح بین المللی

ارتقاء تالاب سولدوز نقده به سطح بین المللی
وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

ارتقاء تالاب سولدوز نقده به سطح بین المللی

ارتقاء تالاب سولدوز نقده به سطح بین المللی

تالاب سولدوز نقده به سطح بین المللی ارتقا یافت . به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت : مساحت کل تالاب سولدوز حدود ۲۰۰ هکتار است که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و...




تلف شدن 10 هزار قطعه ماهی و ابزی در زرینه رود

تلف شدن 10 هزار قطعه ماهی و ابزی در زرینه رود

الوده شدن اب زرینه رود در میاندواب باعث تلف شدن هزاران قطعه ماهی و ابزیان در این رودخانه شد .با توجه به سوابق کارخانه قند میاندواب در الوده ساختن زرینه رود از پساب خروجی این کارخانه نمونه برداری  و به ازمایشگاه محیط زیست مهاباد ارسال شده...




عقاب طلایی در مراغه به دامن طبیعت بازگشت

عقاب طلایی در مراغه به دامن طبیعت بازگشت

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مراغه گفت: عقاب طلایی پس از شش ماه تیمار به دامن طبیعت در دامنه کوه سهند مراغه بازگردانده شد.ین عقاب یک ساله را شهروند مراغه ای در حالی که از ناحیه بال زخمی شده بود، پیدا کرده و پس از بهبودی امروز در زیستگاهش رهاسازی کرد.




مهاجرت درناهاي خاكستري به تالابهاي نقده

مهاجرت درناهاي خاكستري به تالابهاي نقده

بیش از یکهزار قطعه درنای خاکستری در تالابهاي شهرستان نقده فرود آمدند.

dorna

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت :براساس بررسيهاي بعمل آمده ومشاهدات عيني بيش از 1000 قطعه درناي خاكستري در چند روز اخیر وارد تالابهاي شهرستان نقده شده وشكوه وعظمت خاصي به منطقه بخشيده اند.

وی اضافه کرد :به منظور حمايت و حفاظت از اين پرندگان آسيب پذير ،گشتهاي شبانه روزي توسط يگان حفاظت محیط زیست نقده اجرا میشود.

فرامرز سفری افزود :درنا از پرندگان مهاجر وعبوري است كه همه ساله در اوايل بهار واواخر تابستان با هدف استراحت ،تغديه وتجديد قوا برای ادامه مهاجرت مدتي را در تالابهاي سلدوز ، حسنلو، آق قلعه،درنا گلي نقذه وسواحل جنوبي پارك ملي درياچه اروميه مي گذراند.

زيستگاه اين پرندگان بسيار زيبا نواحي شمال اروپاست كه با توجه به سردي هوا دراین نواحي در اواسط شهريور ماه به عرضهاي جنوبي وشمال آفريقا مهاجرت کرده ودر اوايل بهار به این مناطق باز میگردند.




درنای طناز مهمان تالاب بین المللی قوپی باباعلی- آذربایجان غربی

درنای طناز مهمان تالاب بین المللی قوپی باباعلی- آذربایجان غربی

درنای طناز مهمان تالاب بین المللی قوپی باباعلی آذربایجان غربی شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به وضعیت مناسب تالابهای شهرستان مهاباد درنای طناز به همراه پرندگان مهاجر مهمان واردتالابهای شهرستان مهاباد شده است.

منوچهر قدرتی با بیان اینکه این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد. افزود : در پایش تالابهای شهرستان، 17 قطعه درنای طناز در تالاب قوپی باباعلی مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: در سال جدید این تعداد اولین حضور این پرنده زیبا در تالابهای اقماری سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه است .

گونه درنای طناز(درنای کوچک ) از راسته درنا سانان ،خانواده درناییان است که در مناطق آبی ، دشت های بوته زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه زیست می کند و در ایران جزء پرندگان مهاجر محسوب و به ندرت دیده می شود.

درتالاب قوپی باباعلی علاوه بر حضور درنا ی طناز تعداد زیادی از پرندگان کنار آبزی ، فلامینگو ، غاز خاکستری ، فیلوش ، وانواع اردکها وجود دارد.

تالاب قوپی باباعلی یکی از دو تالاب بین المللی شهرستان مهاباد به شمار میرود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

تالاب قوبی باباعلی در 35 کیلومتری شمال مهاباد در مسیرجاده مهاباد - میاندوآب و در نزدیكی روستای قوپی بابا‌علي قرار گرفته است.

وجود تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است.




تبدیل دریاچه ارومیه به بزرگترین کانون کویرزایی

تبدیل دریاچه ارومیه به بزرگترین کانون کویرزایی

دریاچه ارومیه

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه به بزرگترین کانون کویرزایی در آذربایجان غربی تبدیل شده است.

حسن عبا س نژاد در نشست تشکلهای زیست محیطی شمالغرب کشور در ارومیه افزود: این کانون کویرزایی در چند سال اخیر بیش از 450 هزار هکتار از اراضی خود را از دست داده و تبدیل به شوره زار شده است.

وی با بیان اینکه شور شدن آب های زیرزمینی از معضلات اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است که موجب تغییر اقلیم در منطقه می شود اضافه کرد: دریاچه ارومیه به تغییر اقلیم منطقه کمک کرده و آن را تشدید نیز می کند.

عباس نژاد بااشاره به اینکه ازمجموع 30 تالاب آذربایجان غربی شش تالاب بین المللی هستندگفت: از این تالابها هم اکنون تالاب های سه گانه"حسنلو، شورگل و یادگارلو" در لیست سرخ مونترو قرار دارند.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ حفاظت از تالاب ها در جامعه نهادینه شود و سطح آگاهی کشاورزان و جوامع محلی نیز در این زمینه افزایش یابد تا مردم محلی حتی از حق آبه کشاورزی خود به نفع تالاب صرف نظر کنند.

نشست آموزشی تشکل های زیست محیطی شمال غرب کشور از به مدت 2 روز در ارومیه برگزارشد و با انجام بازدید های میدانی از تالاب ها و دریاچه ارومیه پایان یافت.

 

 




کشف یک قلاده پلنگ و طاووس درگمرک تمرچین

کشف یک قلاده پلنگ و طاووس درگمرک تمرچین

 

نیروی یگان حفاظت محیط زیست پیرانشهر با همکاری گمرک تمرچین یک قلاده پلنگ بومی کشورمان و یک قطعه طاووس تازه تاکسیدرمی شده را در هنگام خروج ازمرز پیرانشهر کشف و ضبط کردند .

 

فاروق سلیمانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست پیرانشهر گفت: برابر گزارشات واصله و تحقیقات انجام گرفته یک تبعه عراقی تاکسی درم های کشف و ضبط شده را از استان های شمال کشور خریداری و درصدد انتقال آنها به کشور عراق بوده است.

فرد متخلف به کشور عراق مراجعه کرده و پیگیری تحویل گرفتن تاکسی درمی ها نبوده است.

در ضمن گونه های مذکور جزء گونه های سایتیس می باشد.

خروج آن خلاف قانون و مقررات و ضوابط کنوانسیون سایتیس می باشد.

سلیمانی افزود: اصلی‌ترین تهدید پیش‌روی بقای این حیوان جداشدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف این حیوان است که معمولاً به تشکیل گروه‌های بسیار کوچک منجر شده‌است.

به ‌طوریکه در همه قلمرو زیستی این حیوان هیچ گروه جمعیتی وجود ندارد که دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ پلنگ بالغ باشد.

گفتنی است کاهش طعمه بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه (شامل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، ساخت معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام) عواملی‌ست که منجر به تکه‌تکه‌شدن زیستگاه‌های حیوان شده‌است.




بازدید کارشناسان ژاپنی از دریاچه ارومیه

بازدید کارشناسان ژاپنی از دریاچه ارومیه

تیم جایکا و کارشناسان وزارتخانه های جهاد و کشاورزی و نیرو از تالاب های آذربایجان غربی بازدید کردند.

تیمی از موسسه جایکای ژاپن به همراه مسولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو از دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری اطراف آن بازدید کردند.

این تیم که از روز شنبه در ارومیه بسر می برد، با بازدید های میدانی از دریاچه ارومیه ، شرایط اکولوژیکی ، میزان آبهای ورودی ، تنوع زیستی سواحل و جزایر ، عوامل خشکی دریاچه و آثار و پیامدهای بحران آبی این زیست بوم را بررسی کردند.

این تیم در این دیدار در پی کسب اطلاعات و داده های بیشتری از شرایط حاکم بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.خانم اوکومورا : تیم ما اکنون در صدد جمع آوری اطلاعات پایه ای از وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده است و در فروردین ماه نیز تیم دیگری برای ادامه مطالعات فعلی به آذربایجان سفر می کند.

در این دیدار کارشناسان محیط زیست و آب منطقه ای آذربایجان غربی به همراه دو تن از مسوولان وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی شرایط حاکم بر منطقه و عوارض ناشی از خشکسالی این زیست بوم بزرگ را برای تیم ژاپنی تشریح کردند.

ژاپنی ها در ادامه دیدار خود راهی پارک ملی دریاچه ارومیه شده و پس از تحقیق و بررسی های لازم عازم سد مخزنی حسنلو شدند و از نزدیک وضعیت تالاب حسنلو و تاثیرات سد مخزنی حسنلو بر روی دریاچه ارومیه و نیز کشاورزی منطقه را ارزیابی کردند.

این تیم بعد از سد حسنلو از تالاب یادگارلو و تالاب سولدوز نیز بازدید کردند و از نزدیک با شرایط زیستی حاکم بر این منطقه نیز آشنا شدند.

هم اکنون 85 درصد از پهنه آبی دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ شور جهان خشک شده است و پدیده های مختلف و خطرناک زیست محیطی ناشی از بحران دریاچه ارومیه مردم مناطق وسیعی از شمالغرب و حتی پایتخت را تهدید می کند.




بازگرداندن عقاب طلایی به طبیعت آذربایجان غربی- ارومیه

بازگرداندن عقاب طلایی به طبیعت آذربایجان غربی- ارومیه

یک قطعه عقاب طلایی امروز به دامن طبیعت ارومیه بازگردانده شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت : این عقاب توسط دوستداران محیط زیست به این اداره کل تحویل داده شده بود.

آقای قدرتی افزود : پس ازبررسی و اطمینان از سلامت و آمادگی برای بازگشت به دامن طبیعت ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست این پرنده را در ارتفاعات ارومیه رها کردند.

عقاب طلایی یکی از بهترین پرندگان از لحاظ شکار در نیم‌کره شمالی شناخته شده‌است. مانند تمام عقابان، عقاب طلایی نیز به خانوادهٔ عقابیان تعلق دارد.

رنگ این پرندگان قهوه‌ای تیره، به همراه پرهایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی در سر و گردن است.

به طور متوسّط طول بال‌های آن‌ها 7 فوت(بیش از 2 متر)و طول خود آن‌ها 3 فوت(1 متر)است. این پرنده معمولاً" در ارتفاع 3600 متری زندگی میکند ولانه ی خود را بر روی درختان بلند، در صخره ها و غیره میسازد.

عقاب طلایی بطور معمول سالی یک یا دو جوجه می آورد. این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی میکند. عقاب های طلایی ماده جثه ی بزرگتری نسبت به جنس نر دارند. عقاب های طلایی به دلیل داشتن بال های بزرگ نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارند و روی لایه های هوا سر میخورند.

سرعت معمولی این پرندگان 50 کیلومتر میباشد اما هنگام شیرجه زدن میتوانند سرعتشان را تا 320 کیلومتر بر ساعت افزایش دهند.عقاب طلایی با استفاده از چابکی و سرعت و همچنین با استفاده از پاشنه قدرتمند خود می‌تواند طعمه‌های خود را ازجمله خرگوش، موش کوهی(مارموت)، سنجاب زمینی و غیره و پستانداران بزرگ مانند روباه، گربه‌ی وحشی یا خانگی، بز کوهی و بچه آهوها شکار کند.

آن‌ها همچنین در مواقع کمیاب بودن شکار، مردار حیوانات و خزندگان را نیز می‌خورند.عقاب های طلایی دارای شش زیر گونه در کل جهان میباشند.

عقاب های طلایی ،پنجه های بسیار محکم و قوی ای دارند و میتوانند طعمه های تا وزن 8 کیلوگرم را حمل کنند اما به گفته ی کارشناسان محیط زیست ،این پرندگان توانایی بلند کردن طعمه های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهو هارا دارند.

عمر متوسط این عقاب ها در طبیعت 11 سال است اما در اسارت تا 28 سال هم عمر میکند زیرا در طبیعت با خطر های گوناگونی مواجه هستند.معمولا دو تخم میگذارند و در حدود 45 روز روی تخم ها میخوابند.گاهی نر ها جای ماده ها روی تخم ها میخوابند و ماده ها شکار میکنند.

.




دانش احیای دریاچه ارومیه را به تنهایی در کشور نداریم

دانش احیای دریاچه ارومیه را به تنهایی در کشور نداریم

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: دانش احیای این دریاچه را نداریم و نمی توانیم به تنهایی آن را احیا کنیم.

به گزارش ایرنا عیسی کلانتری در جلسه بررسی راهکارهای احیای این دریاچه در استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: با محققان بزرگ و مجری های مجرب در این زمینه صحبت کرده ام و قصد تخریب محققان کشور را ندارم، اما به طور قاطع اعلام می کنم که به تنهایی قادر به احیای این دریاچه نیستیم.

وی اضافه کرد: شاید طرح هایی که در زمینه احیای این دریاچه ارایه می شود درست باشد اما کامل نیست و ما نمی خواهیم در اجرای این طرح دچار اشتباه بزرگ شویم.

کلانتری گفت: زمان آزمون و خطا در خصوص این دریاچه به پایان رسیده و تا بالای 99 درصد مطمئن نشویم طرحی را اجرایی نخواهیم کرد، چرا از زمان خشکیدن دریاچه 15 سال گذشته و شش ماه دیگر نیز هیچ تاثیری در وضعیت آن نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: نباید به خاطر برخی شایعات، تصمیم غیرعلمی در این خصوص اتخاذ کنیم و اگر به جمع بندی نهایی نرسیم، طرحی را اجرا نمکنیم.

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: برابر اولین مصوبه هیات دولت، این دریچه باید احیا شود و رییس جمهوری دستور اکید داده اند تا این دریاچه به هر قیمت و هزینه ای و در کوتاه ترین زمان ممکن احیا شود، هر چند از نظر برخی زمین شناسان، این دریاچه مرده است.

کلانتری گفت: بود و نبود دریاچه ارومیه در منطقه، بود و نبود آذربایجان است و یک موضوع فراملی است اما باید قبول کنیم که دریاچه را انسان ها خشکاندند و عامل انسانی نقش مهمی در خشک شدن آن ایفا کرد.

وی افزود: در جلسه ای که در این خصوص با رییس جمهوری داشتم عنوان کردم که شاید هزینه احیا دریاچه فراتر از تصور شما باشد که از سوی رییس جمهوری با پاسخ ˈهرچقدر هزینه کنید تامین خواهم کرد و این هزینه ها در مقابل جایگاه آذربایجان، هیچ ارزشی نداردˈ روبرو شدم.

وی گفت: کارمان را از دو ماه پیش آغاز کرده ایم و دبیرخانه علمی این طرح به دانشگاه صنعتی شریف تهران واگذار شده تا گزارشی از وضعیت دریاچه و نسخه درمان آن را تا اردیبهشت ماه 93 به رییس جمهوری ارایه کنیم.

کلانتری گفت: در تامین بودجه برای احیا این دریاچه مشکلی نداریم و رییس جمهوری قول داده اند هر موقع طرح اجرایی آماده شد بودجه طرح را تامین و پرداخت کنند.

 

وی اظهار کرد: البته در کنار طرح های علمی برای احیا این دریاچه، باید مردم را نیز مشارکت داد و در این کار نباید از ظرفیت های مردم غافل شد.




خشک شدن دریاچه ارومیه موجب مهاجرت مردم می‌شود

دریاچه ارومیهبه گزارش فارس نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم بر اثر خشک شدن دریاچه ارومیه به مهاجرت از منطقه مجبور می‌شوند.

نادر قاضی‌‌پور  اظهار داشت: چنانچه دریاچه ارومیه به صورت 100 درصد خشک شود، مردم ساکن در این منطقه و استان‌های مجاور جز ترک محل زندگی خود و مهاجرت به سایر استان‌های کشور چاره‌ای دیگر ندارند.

وی با اشاره به اینکه خشک شدن این دریاچه لطمه‌ زیادی به خانواده‌های منطقه وارد می‌کند، ادامه داد: رها کردن خانه و منزل کردن در نقطه دیگری از کشور برای هر کسی لطمه‌‌های روحی نیز به دنبال دارد.

قاضی‌پور با بیان اینکه میلیون ها نفر از مردم آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و ... مجبور به مهاجرت می‌شوند، بیان داشت: اگر برای مردم این خطه در استان‌های مختلف مانند تهران، قزوین، زنجان و ... ساختمان‌سازی شود بودجه میلیاردی مورد نیاز می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نجات دریاچه ارومیه را یک وظیفه ملی بر دوش همه دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس برای نجات این دریاچه نهایت تلاش را کنند.

وی احیای دریاچه ارومیه را یکی از راه‌های توسعه صنعت گردشگری، عنوان کرد و گفت: نجات این دریاچه و طبیعت زیبای آن در جذب گردشگر تاثیر زیاد دارد و در رونق اقتصاد منطقه هم موثر واقع می‌شود.




بارندگی‌هاتاثیری درافزایش آب دریاچه ارومیه نداردوضعیت همچنان بحرانی است

دریاچه ارومیهکارشناسان بخش های مختلف از جمله آب در استان معتقدند بارندگی ماه های اخیر چندان تاثیری در بهبود وضعیت آب دریاچه ارمیه نداشته و همچنان وضعیت دریاچه بحرانی و رو به خشک شدن است.

در ماه های اخیر با افزایش میزان بارندگی ها، امیدهای زیادی برای مردم و مسئولان در زمینه بهبود شرایط بحرانی دریاچه ارومیه ایجاد شد ولی کارشناسان با اعلام اینکه این بارندگی ها تاثیری در وضعیت دریاچه ندارد آب پاکی را روی دست همه ریختند تا نگرانی ها همچنان به قوت خود باقی بمانند.

کارشناسان حوزه آب استان نسبت به بالا بودن مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز هشدار داده و اعلام کردند اگر برای این امر چاره اندیشی نشود با بی تاثیر بودن میزان بارندگی ها باید منتظر فاجعه خشک شدن بیشتر دریاچه نیز باشیم.

این کارشناسان مصرف بالای آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، پایین بودن راندمان آب در بخش کشاورزی به همراه عدم مدیریت صنایع آب بر در دریاچه را از مهمترین دلایل شرایط به وجود آمده برای این زیست بوم عنوان می کنند، این در حالی است که دلایل مذکور از سوی کارشناسان بخش کشاورزی به شدت تکذیب می شود.

از بیش از 16 سال پیش تاکنون دریاچه ارومیه آهنگ خشک شدن را طی می کند که یک دهه این 16 سال به توجهی مسئولان گذشت،همایش های بین المللی، ملی و استانی برگزار شده هم دردی رادوا نکرد وبا گذشت این همه سال هنوز مسئولان و کارشناسان اندر خم یک کوچه اند چرا که آمارها، طرح ها و نظرات کارشناسی تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارند.

برخی کارشناسان پایین بودن راندمان آب در بخش کشاورزی و مصرف بالای این بخش و کارشناسان حوزه کشاورزی سدها را از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان می کنند. این در حالی است که هنوز با گذشت این همه مدت و برگزاری سمینارها و همایش ها هنوز مسئولان به نظر واحد و راهکارهای عملی تر برای حل هرچه سریعتر این بحران نرسیده اند.

                              اورموگولو

مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه بسیار بالاست

به گزارش مهر،مهرنگ دوستی رضایی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع اب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی دررابطه بامصرف آب بخش کشاورزی گفته است:"براساس مطالعات و تصاویر ماهواره ای به دست آمده در حوضه دریاچه ارومیه (استان آذربایجان غربی) اراضی کشاورزی از 200 هزار هکتار به 380 هزار هکتار رسیده است یعنی تنها 100 هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی استان در سالهای اخیر افزایش داشته است."

نکته قابل توجه این است که دولت خود بانی اصلی تبدیل اراضی دیم به آبی بوده،بااین امیدکه هرساله درآمدی رابرای خودازطریق گرفتن هزینه ازکشاورزان فراهم نماید،به بیان ساده تردولت آب رادرقبال دریافت هزینه ازکشاورزان به آنان واگذارمیکند.

دریاچه ارومیه را به عنوان مصرف کننده آب حساب کنیم

مهرنگ دوستی رضایی درگفتگو با مهرافزود:"در بازه های زمانی سال 76 تاکنون که دریاچه روند خشک شدن را گرفته است 40 میلیارد مترمکعب آب به دریاچه منتقل شده است، روند خشک شدن دریاچه ارومیه در شرایطی است که متاسفانه تبخیر آب به دلیل وسعت 550 هزار هکتاری و عمق 6 متر آب بالاست در حالی که در سالهای اخیر 40 میلیارد مترمکعب آب به آن منتقل شده در صورتی که باید 66.5 میلیارد مترمکعب وارد می شد یعنی ما نتوانستیم در این سالها 26 میلیارد مترمکعب کسری آب دریاچه ارومیه را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه نیز همانند بخش کشاورزی که در مجموع 600 هزار هکتار وسعت دارد به عنوان یک مصرف کننده تلقی شود گفت: باید با مدیریت منابع آب در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی نیاز آن را تامین کنیم."

کارشناسان بخش کشاورزی با رد اظهارات کارشناسان آب در زمینه تاثیر کشاورزی بر وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه خواستار ارائه طرح های عملی برای نجات دریاچه ارومیه هستند.

پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از ۵۹ ذخیره گاه طبیعی محیط زیست جهان است که به دلیل طبیعت مناسب برای زیست دائمی و موقت انواع پرندگان کمیاب و نادر جهان و زیبایی های طبیعی سواحل و جزایر آن از سوی یونسکو به عنوان یک ذخیره گاه بیوسفری در جهان شناخته شده است.

از سال آبی 75 – 74 تاکنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب به بحرانی ترین وضعیت خود رسیده که این امر حیات تنها موجود آن را نیز با خطر جدی مواجه کرده، به همین دلیل

نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

 

 




آرتمیا ارومیانا نفس های آخر را هم کشید

تبخير بسيار بالا، کاهش آب ورودي در دهه هاي اخير موجب شد اندک آب موجود درياچه اروميه به علت غلظت نمک به حالت فوق اشباع رسيده و شرايط مطلوب براي ادامه حيات آرتميا اروميانا از بين برود. امروز ديگر خبري از تنها موجود زنده درياچه اروميه نيست، آرتميا نفس هاي آخر را هم کشيد.

به گزارش مهردر حال حاضر ترکيب جمعيتي آرتميا اروميانا تنها موجود ارزشمند درياچه اروميه از بين رفته و تنها مي توان تخم اين موجود را در اين زيست بوم بحراني پيدا کرد تخم هاي ارزشمندي که اگر چاره انديشي نشود بايد منتظر انقراض نسل آرتميا اروميانا در داخل درياچه اروميه بود.

به اعتقاد کارشناسان مسايل اقتصادي آذربايجان غربي آرتميا اروميانا به دليل اقتصادي بودن و ارز آوري، کمک به رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال در منطقه يکي از منابع مهم اقتصادي استان به شمار مي رود و اين موجود تنها در درياچه اروميه يافت مي شود.

آرتميا از بين کل جانوران پرسلولي در کره خاکي مقاوم ترين در خصوص زيست در آب با ميزان شوري بالاست ولي متاسفانه شرايط موجود درياچه اروميه و رسيدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حيات آتميا نيز شده است.

                اروميانا

ويژگي‌هاي آرتميا اروميانا

آرتميا تنها موجود زنده درياچه اروميه از خانواده سخت‌ پوستان است که مي‌تواند در آب غليظ و شور زندگي و از جلبک‌هاي موجود درياچه تغذيه کند. اين جاندار شاخص ‌ترين موجود زنده درياچه است که غذاي اصلي پرندگان را تشکيل مي‌دهد و بيشترين منبع غذايي براي ماهيان خاوياري است. اين جاندار تک ‌سلولي با شرايط آب شور درياچه اروميه سازگاري پيدا کرده و هم مي‌تواند زنده ‌زايي و هم تخم‌گذاري کند. البته در شرايطي که استرس محيطي نباشد اين جاندار زنده ‌زايي مي ‌کند.

آرتميا تخم با ارزشي دارد، پرورش ‌دهندگان ميگو طي روشي اين تخم‌ها را باز مي‌کنند ‌و وقتي نوزاد بيرون مي‌آيد، براي مزارع پرورش ميگو استفاده مي‌کنند، زيرا ميگو بايد غذاي جنبنده مصرف کند. از اين‌رو تخم يا سيست آرتميا در سطح دنيا داراي ارزش جهاني است و هر کيلو 80 تا 90 دلار ارزش دارد.

آرتميا اورميانا يکي از هفت گونه شناخته شده آرتمياي دو جنسي در جهان است، ارزش غذايي آن در حد مطلوب است و داراي بيش از 52 درصد پروتئين و چهار درصد چربي است و ترکيب و ميزان اسيدهاي آمينه و اسيدهاي چرب آن در حدي است که نيازهاي آبزيان آبهاي شيرين را به طور کامل برآورده مي سازد.

از اين رو از اين موجود مي توان مستقيما يا پس از منجمد کردن يا خشک کردن به عنوان يک خوراک پروتئيني مغذي براي پرورش انواع ماهيان، ميگوها و خرچنگ هاي آب شيرين استفاده کرد يا مي توان پس ازغني سازي براي پرورش ماهيان و ميگو هاي آب شور به کار برد.

برای خواندن ادامه این خبرادامه مطلب را مشاهده نمایید




دریاچه ارومیه 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

دریاچه ارومیهمدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی وضعیت دریاچه ارومیه را همچنان بحرانی خواند و گفت: این زیست بوم برای رسیدن به وضعیت تراز نرمال به بیش از 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

نقی کریمی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در ماه های اخیر افزایش میزان بارندگی ها موجب افزایش سطح دریاچه ارومیه شده است افزود: متاسفانه عمق فاجعه خشکی دریاچه خیلی بالاست و برای رسیدن به تراز نرمال به بیش از 20 الی 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

کریمی در ادامه از وجود بیش از 23 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و عنوان کرد: 95 درصد چاه های غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده که این امر یکی از عوامل بروز بحران دریاچه ارومیه را سبب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در ادامه به ساماندهی چاه های غیرمجاز استان نیز اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات قانونی بحث ساماندهی چاه های غیرمجاز در دستور کار قرار دارد این امر نیازمند همکاری کشاورزان و اهالی منطقه است.

کریمی یاد آور شد: حفظ آب های زیرزمینی به عنوان گنجینه ای ارزشمند به عنوان یک استراتژی مطرح است ولی در کشور ما از این الگو تبعیت نمی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان اطلاعات صحیحی از این طرح ندارند و تاکنون فرهنگ سازی مناسبی برای اطلاع رسانی به مردم صورت نگرفته در این راستا رسانه ها به خصوص رسانه های فعال در استان می تواند برای اجرای این طرح به مسئولان کمک کنند.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

متاسفانه دریاچه ارومیه همچنان در وضعیت حاد و بحرانی به سر می برد و از نظر نمک، میزان متعارف نمک دریاچه ارومیه 180تا 220 گرم در لیتر است که طی سنوات گذشته افزایش نمک در این دریاچه رکوردهایی تا 400 گرم در لیتر را داشته و در سال های اخیر این وضعیت منجر به ایجاد شرایط فوق اشباع و شروع به کریستاله شدن در دریاچه شده است.




معدن مس انجرد،معدن طلای اندریان وکنفرانس بین المللی معادن در زنجان

مس

با حضور استاندار آذربایجان شرقی، عملیات اجرایی معدن و کارخانه کنسانتره مس انجرد با سرمایه گذاری شرکت مهر اصل در اهر آغاز شد.

ظرفیت تولید سالانه این کارخانه که در 30کیلومتری اهر احداث می شود، در مرحله نخست 30هزار تن و در مرحله بعدی 60هزار تن خواهد بود.

فضای معدن مس انجرد 40 هکتار بوده و مدت بهره برداری از ذخایر آن 20 سال پیش بینی شده است.

کنسانتره به دست آمده در این معدن در کارخانه در دست احداث ذوب و فرآوری در شهرک صنعتی شهید سلیمی به کاتد تبدیل خواهد شد.


معادن استان آذربایجان‌شرقی ازنظر ذخیره مواد معدنی دارای رتبه برتر در کشور است.

آذربایجان غربی نیزرتبه سوم رادر تنوع مواد معدنی داراست.

محمدجعفر عظمایی رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان آذربایجان شرقی در جلسه ستاد اجرایی معدن در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:

مشکل معدن طلای اندریان حل شده و شرکت گرجستانی 16 میلیارد برای اکتشاف آن هزینه کرده است.

عظمایی اضافه کرد: در حال حاضر متقاضی خارجی برای مزایده‌های معدن وجود دارد.


برگزاری کنفرانس بین‌المللی معدن در زنجان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با اظهارامیدواری بیان داشت کنفرانس بین‌المللی معدن در شهریورماه سال‌جاری برگزار میشود.

بنابرگفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان،تعدادمعادن درسطح این استان235فقره است.




نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان داشت:

خشکسالی دریاچه ارومیه فاجعه بزرگ زیست‌محیطی به‌دنبال دارد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با خشکسالی دریاچه ارومیه شاهد بروز فاجعه بزرگ زیست‌محیطی خواهیم بود.

جواد جهانگیرزاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه به‌ عنوان بزرگ‌ترین محیط آبی داخل کشور باید با ارائه راهکارهای مناسب احیا شود.

وی افزود: خشکسالی این دریاچه می‌تواند سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی شود که قابل جبران نیست و آینده کشور و منطقه را تهدید می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلایل خشکسالی این زیست‌بوم باید توسط نهادهای متولی و با حضور کارشناسان حوزه آب و خاک واکاوی و روشن شود تا مردم نیز در جریان این اتفاقات قرار گیرند.

جهانگیرزاده خشکسالی دریاچه را فاجعه بزرگ زیست‌محیطی دانست و عنوان کرد: این خشکسالی سبب برهم خوردن سیر طبیعی محیط شده و  ایجاد کاستی‌های بسیاری در منطقه می‌شود که می‌تواند به ضرر تمام کشور و حتی منطقه باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با ورود مباحث خشکسالی به زمین‌های کشاورزی شاهد ترک بسیاری از روستاهای حاشیه این دریاچه هستیم که در صورت پرداخت نکردن به مقوله شاهد کوچ مردم از شهرهای بزرگ و کوچک نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: شهری همانند ارومیه که دارای قدمت چندین هزار ساله است بدون داشتن دریاچه باید به کویری تبدیل شود که مردم قادر به زندگی در آن نخواهند بود و به این ترتیب است که عده‌ای از ساکنان شهرهای اطراف نیز باید برای امرار معاش و گذران زندگی به دیگر شهرها و استان‌ها کوچ کنند.

جهانگیرزاده در بخشی از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه مسئولان در این حوزه باید با احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند، گفت: اقدامات صورت گرفته در حوزه دریاچه ارومیه قابل توجه است، اما این اقدامات باید گسترش یافته و مسئولان برای احیای این دریاچه با تخصیص بودجه و انتخاب بهترین مسیرها اقدامات را ادامه دهند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: خشکسالی مقوله‌ای است که ممکن است در تمام دریاچه‌ها و محیط‌های آبی رخ دهد اما نحوه برخورد انسان با این فاجعه دارای اهمیت خاصی است که سبب بدتر شدن اوضاع یا بهبود وضعیت می‌شود.

 

 

 

 




واقعیتی عجیب اززندگی گرگ ها

پژوهشگران باطراحی یک آزمایش به واقعیت عجیبی درموردزندگی گرگ هادست یافتند.

آنان گرگ هایی راازپنجاه کشورجهان وازنژادهای گوناگون جمع آوری کرده ودریک منطقه رهاکردندوباکمال تعجب نظاره گراتحادمیان گرگ هاشدند.

گرگ هاسریعاگروه تشکیل دادندوبه طوردسته جمعی به شکارودفاع ازگله پرداختند.همین آزمایش درموردکایوت هاوسگ های وحشی نیزانجام شدامانتیجه ی اولیه رانداشت واین حیوانات به جای تشکیل گروه به مبارزه باهم پرداختند.




دریاچه ارومیه

درياچه اروميه وضعيت اسفباري داردتااندازه اي كه مسئولان به اين نتيجه رسيده اندكه ديگرنمي توان به حرف وشعاربسنده كرد.                                                    دركميته منطقه اي مديريت درياچه اروميه،نمايندگان جهادكشاورزي،سازمان حفاظت محيط زيست ووزارت نيروبه اين جمع بندي رسيده اندكه ازمجموع 7ميلياردمترمكعب آبي كه سالانه درحوضه آبريزاروميه جاري مي شود3/1ميلياردمترمكعب آن بايدبه درياچه اروميه واردشود(ميزان ورودآب رودخانه هابه اين درياچه صفراست.).                                                                                                      اكنون مهمترين پرسش اين است كه چگونه مي توان اروميه وشهرهاي ديگراستان هاي همجواروحتي كشورهاي همسايه راازخطرريزگردهاي نمك نجات داد؟                                                                                                     بررسي معضل موجودوجمع بندي نظرات كارشناسان وصاحب نظران،نشان مي دهدراهكارهاي ذيل مي توانددرنجات درياچه اروميه موثرباشد:                                                                                                    

-باتوجه به وضعيت بحراني اروميه،نخستين قدم بازكردن دريچه سدهابه روي اين درياچه مي باشد.                                                                                -آنچه اروميه رابه وضعيت امروزي مبتلاكرده،سوءمديريت منابع آب وخاك درمنطقه است.ازاين رو،ضروري است هريك ازنهادهاي ذيربط به تعهدات خوددرحوضه مديريت آب وخاك اقدام كنندوتقصيررابرگردن خشكسالي وشرايط آب وهوايي نياندازندچراكه اگرقراربودخشكسالي عامل اين معضل شود،درياچه وان تركيه كه درفاصله بسياركمي نسبت به درياچه اروميه واقع شده نيز خشك مي شد.                                                                                                      -وزارت نيروعلاوه بربازكردن دريچه سدها،زمينه ورودحقابه درياچه اروميه رافراهم سازدواجازه دهدكه آب رودخانه هاوارددرياچه اروميه شود.                                                                                                     -انتقال آب به درياچه اروميه باهمه انتقاداتي كه برآن وارداست مي تواندبه عنوان آخرين راهكارموردتوجه قراربگيرد.                                                         سخن آخر:انتظارمي رودمسئولان ذيربط اعم ازوزارت نيرو،وزارت جهادكشاورزي وسازمان محيط زيست باهماهنگي وبه دورازبخشي نگري به تعهدات خوددرقبال درياچه اروميه عمل كنند.                                                                       ازنمايندگان مجلس هم انتظارمي رودخشك شدن درياچه اروميه رامعضلي ملي بدانندوبااين رويكرد،رفع اين معضل راوجهه همت خودقراردهند.



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

تبلیغات

مجله اینترنتی آذربایجان

ساير اخبار

با عاشورائیان

وهب مسیحی

امکانات