هشترخان طارم؛ آبشاری چشم‌نواز برای مشتاقان طبیعت- زنجان

هشترخان طارم؛ آبشاری چشم‌نواز برای مشتاقان طبیعت- زنجان
وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

هشترخان طارم؛ آبشاری چشم‌نواز برای مشتاقان طبیعت- زنجان

هشترخان طارم؛ آبشاری چشم‌نواز برای مشتاقان طبیعت- زنجان

یکی از زیباترین مناطق برای طبیعت‌گردان منطقه هشترخان طارم است، که دارای طبیعتی زیبا و بکر است.

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در قسمتی از دشت وسیع هشترخان (یا هشترخانا) به همین نام شناخته می‌شود.

هشترخان با آبشارهای بلند و پرآبش شناخته می‌شود، آبشارهای حیرت‌انگیزی که در امتداد دره هشترخان پراکنده‌اند که زیبای و عظمت آنها کم‌نظیر است.آبشار هشترخان طارم در نزدیکی روستای لار در جاده زنجان به طارم و در منطقه‌ای به نام هشت چشمه واقع شده است.

در کیلومتر 35 جاده زنجان به طارم، راهی فرعی به طول بیست کیلومتر در میان مناظری بکر و زیبا و با گذر از روستاهای امام و یحیی‌آباد شما را به منطقه لار می‌رساند. این آبشار حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده است.

در طول مسیر، جنگل درختان فندق، زیبایی خاصی به منطقه داده است. منظره عمومی رودخانه قزل‌اوزن و باغ‌های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است و ارتفاعات جالب منطقه، باعث پدید آمدن این مناظر بدیع برای مسافران عبوری شده است.

محصولات کشاورزی این منطقه به‌ویژه برنج و زیتون به مرغوبیت، معروف هستند. علاوه بر این، جاذبه‌های گردشگری نظیر آتشکده‌های طارم، غار خرمنه سر، یخچال طبیعی و دایمی ولیدر، سد طبیعی کرد کندی در سه کیلومتری آب بر(که به واسطه زلزله سال 1369 بوجود آمده است) چشم هر گردشگری را می‌نوازد.

درختان کهنسال و آب و هوایی مطبوع، دارای ظرفیت بالای جذب گردشگر است، آبگیر کرد کندی به لحاظ موقعیت استثنایی و سکوت حاکم بر آن، آرامش خاصی به گردشگران می‌دهد و زیبایی‌های اطراف آن چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

گاهی گروه‌های کوهنوردی و علاقمندان طبیعت از مسیر آب‌بر و کوه‌های شمال آن خود را به ماسوله می‌رسانند و از زیبایی‌های کم نظیر طبیعت آن سیراب می‌شوند.رودخانه قزل‌اوزن (سفیدرود) از شمال غرب سنندج سرچشمه گرفته و پس از طی 760 کیلومتر به دریای خزر می‌ریزد.

این رود در مسیر خود از چهار استان می گذرد و یکی از طولانی‌ترین رودهای کشور محسوب می‌شود.دره حاصلخیز این رود، در تقابل با کوه‌های زیبای پشته کوه و ماسوله داغ، طبیعت بدیعی را برای این منطقه آراسته است که به جرات می‌توان مناطق شمال شرقی استان زنجان را دارای زیباترین مناظر طبیعی معرفی کرد.

چگونه به هشترخان برویم

برای رفتن به هشترخان باید از جاده زنجان به طارم استفاده کنید، پس از سپری کردن حدود 35 کیلومتر از این جاده به منطقه‌ای به نام (خان چایی) می‌رسیم اینجا بایستی وارد جاده فرعی‌ای که به سمت راست و به روستاهای امام و یحیی آباد می‌رود شد.

پس از 11 کیلومتر به روستای امام خواهید رسید. تا اینجا جاده آسفالته است، ولی ادامه مسیر 15 کیلومتر این روستا تا روستای یحیی‌آباد خاکی و نامناسب است و بایستی به وسیله نیسان ادامه مسیر را پی گرفت.

مسیر کوهپیمایی از روستای یحیی‌آباد موازی با رودخانه‌ای که در خط القعر دره قرار دارد تا منطقه سرخه دیزه ادامه دارد. (به دوستانی که برای اولین بار قصد وارد شدن به منطقه را دارند توصیه میشود بدون راهنما از اجرای برنامه پرهیز کنند.

 

 




شهرستان نقده-منطقه سولدوز

                     http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/bazarcheh/3.jpg

 

 

سولدوز : سولدوز نام محال و منطقه‌‌ي جنوب استان آذربايجان‌غربي (جنوب‌غربي درياچه اورمو) مي‌باشد. - كه در حدود 9000 سال سابقه باستاني دارد - و تقربياً 700 سال قبل، اين منطقه نامگذاري شده است. وجه سولدوز به عنوان نام منطقه، در دوره ايلخانان از نام «امير چوپان سولدوز» گرفته شده و نيز سولدوز، نام يكي از ايلات تورك هم مي‌باشد همچنين در نقشه‌هاي كتب تاريخي قبل از اين دوره، از اين منطقه به نام «نَريز» ؟!N`riz  نيز ياد شده است. سولدوز Sulduz مرکب از واژه سو + اولدوز، سیاره / ستاره آب (تیر) و به معنی سو (آب) و اولدوز (ستاره) می‌باشد.

 

 محال سولدوز در سابق يكي از ولايات اربعه (ارومي،‌ خوي، سلماس و سلدوز) غرب آذربايجان محسوب مي‌شد و گستره و نفوذ حكومتي اين ولايت و حاكم آن،‌ علاوه بر سولدوز، شامل: اوشنويه،‌ خانا (پيرانشهر)،‌ بوده و حاكم سولدوز در دوره قاجار، گاهي به امور ساوجبلاغ (مهاباد فعلی) هم رسيدگي مي‌كرد.

ناغادی : ناغادی Na.adey یا همان شهر نقده فعلی، شهری است در جنوب آذربایجان غربی. کلمه نقده (ناغادی) از واژه نُقدای، نوقَدای یا نوغَدای و «نوغا دای» گرفته شده است.

نام شهرستان نقده (يا منطقه) در گذشته ولايت سولدوز بود و در اسناد تاريخي نيز به عنوان سولدوز ياد ده است و همچنين در اسناد مربوط به دوره قاجار از شهر نقده نيز به عنوان «نوچه‌ده» يا همان «نُقداي» (نوغاداي) / ناغادئي ياد شده است و نوغاداي(نوغاتاي) نام يكي از سرداران عصر ايلخانيان محسوب مي‌شود،

عیسی یگانه




سهندوزيبايي هاي آن

     
رشته‌کوه سهند دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آن‌ها (قوچ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع‌ترین نقطهٔ استان آذربايجان شرقي محسوب می‌شود.

رشته‌کوه سهند به‌دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌هاي ايران مشهور شده‌است؛ چراکه سطح تمام مناطق این رشته‌کوه پوشیده از سبزه‌است. کوه‌های جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش، کمال از مهم‌ترین قلل رشته‌کوه سهند محسوب می‌شوند.        

  

آنگونه که در میان کوهنوردان و کوهپیمایان شهره است، "سهند" تنها منطقه کوهستانی ایران است که کوهنوردان به هنگام صعود به قله‌های آن نیازی به حمل آب ندارند !

البته این گفته ادعایی بیراه نیست. تقریبا دامنه‌های جنوبی سهند دربین شهرستان‌های مراغه، هشترود و چاراویماق دارای صدها چشمه کوچک و بزرگی است که البته هرکدام برای خود حکایتی جالب دارند و شنیدنی .

گرچه دامنه های سهند مملو از چشمه ساران بیشماری است اما در این بین ، دو چشمه شگفتی انگیز "پیرسقا" و "ساری قیه سویی" زبانزد اهالی این مناطق است.

چشمه اسرارآمیز پیرسقا در ۴۰ کیلومتری شهر قره‌آغاج ، دامنه کوه پیرسقا و در ارتفاع دو هزار و ۲۰۰متری از سطح دریا واقع شده است. از این چشمه در هر شبانه روز بطور متوسط چهار مرتبه با قدرت شش لیتر در ثانیه جاری و پس از یک ساعت به کلی قطع می‌شود.

جالب اینکه هنگام خروج آب از این چشمه صدایی شبیه به صدای هواپیما به گوش می‌رسد گرچه هنوز علت این پدیده مشخص نشده است.

گرچه درباره این چشمه تاکنون نظر قابل قبول و قاطعی ابراز نشده اما آب چشمه پیرسقا قابل آشامیدن بوده و برای اهالی حالتی مقدس دارد.

مردم این منطقه از جمله در شهرستان چاراویماق، با مقدس شمردن این چشمه نذر کرده و گاهی در کنار آن گوسفند قربانی می‌کنند.

مردم این منطقه بعد از نیت به مکان چشمه رفته و سرازیر شدن آب از چشمه را نشان قبولی نذر خود می‌دانند.

دومین چشمه اعجاب انگیز این منطقه چشمه طبی درمانی "ساری قیه سویی" در ۳۲کیلومتری شهرستان هشترود دره مشرف به "آلمالوچای" قرار دارد.

این چشمه که اسم خود را از رنگ زرد آبش گرفته دارای آب سرد و خروجی آب نیم لیتر در ثانیه است که آب آن پس از خروج و جاری شدن پس از مدتی تبدیل به سنگ می‌شود.

آب این چشمه که هزاران سال در حال جوشش است کوه "ساری قیه سی" را با ارتفاع ۲۰۰متر از سطح دره معماری کرده و حدود سه هکتار از اراضی "شور دره سویی" را به اشغال خود درآورده است.

آب این چشمه پس از طی مسافتی حدود ۱۰متر به نظر می‌رسد که به سنگ رسوبی تبدیل شده و به علت تشکیل همین سنگ‌ها هرسال سرچشمه این چشمه در کوه ساری قیه سی تغییر می‌کند.

به علت رسوب‌گذاری بالای سرچشمه این چشمه شگفت انگیز گاهی به قله کوه ساری قیه سی صعود و گاهی از قسمت‌های پایین کوه به جوشش در می‌آید.

مردم منطقه از آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.

تپه ایجاد شده توسط آب این چشمه به رنگ زرد در میان صخره‌های دره کاملا مشخص بوده و یکی از مناظر زیبای شرق سهند را تشکیل می‌دهد.

قايناخ



ائل گولو

ائل گولو

http://azarbaycan.lxb.ir/userfiles/pimage/1985918283111583923574262487022691531679520226.jpg

این تفرجگاه از بناهای تاریخی شهر تبریز بوده و در ۷ کیلومتری این شهر واقع گردیده‌است.

«قهرمان میرزا» پسر هفتم عباس میرزا در دوران حکمرانی خود در تبریز آن را تملک کرده و عمارت دوطبقه‌ای در وسط استخر ایجاد نمود؛ سپس تپه‌ها و مزارع اطراف آن را به مجموعهٔ فوق ملحق ساخته و مجموعه‌ای از جوی‌ها و آبشارها مهیا ساخت که در نوع خود بسیار زیبا بود.

ولی با درگذشت وی فرزندانش به تصور بدیمن‌بودن بنای فوق آن را رها کردند. از آن تاریخ تا سال ۱۳۰۹ خورشیدی که شهرداری تبریز اقدام به تعمیر و تبدیل آن به‌عنوان گردشگاه عمومی کرد، به‌صورت استخر ذخیرهٔ آب مزارع و فضای سبز شهر درآمده‌بود.

رطوبت ناشی از نفوذ آب به پایه‌های بنای وسط استخر، شهرداری را مجبور ساخت که چندین‌بار آن را بازسازی نماید.




معرفی استان آذربایجان غربی

معرفی استان آذربایجان غربی

آذربايجان غربي استاني درهمسايگي سه كشور

اروميه مركزاستان آذربايجان غربي درشمال غربي كشورواقع است.

اين استان كه درهمسايگي سه استان آذربايجان شرقي،كردستان وزنجان قرارداردوباسه كشورتركيه،عراق وجمهوري آذربايجان هم مرزاست.

مساحت آذربايجان غربي درحدود43000كيلومترمربع، وازنظرمساحت دررديف يازدهم استاني قراردارد.

نقشه جغرافيايي اين استان شباهت خاصي بانقشه ي كشورايتاليادارد.اروميه در45درجه و20دقيقه طول شمالي و37درجه و32دقيقه عرض شمالي خط استواواقع است.

آب وهواي آن مديترانه اي است وارتفاع شهرازسطح درياهاي آزاد1332متراست.

جمعيت كل استان طبق برآوردسازمان برنامه وبودجه درسال1377، 2ميليون و617هزارو70نفروجمعيت شهرستان اروميه 769هزارو12نفربوده است.

باتوجه به آماربالا بيش ازيك چهارم جمعيت استان دراروميه ساكن هستند.يكي ازمهمترين مناظرطبيعي وگردشگري آن درياچه اروميه است.ازويژگي هاي استان آذربايجان غربي، باغ هاي سيب،انگور،بادام وديگرميوه هااست كه درفصل هاي تابستان وپاييزاززيباترين مناظراستان به شمارمي آيند.

فصل زمستان براي علاقه مندان ورزشهاي اسكي وكوهنوردي درپيست خوشاكووكوه هاي مرتفع،بسياردلپذيراست.

شهرستانهاي ماكو،مهاباد،سلماس،نقده،مياندوآب،پيرانشهر،سردشت،بوكان،تكاب،اشنويه،شاهين دژوچالدران دراستان آذربايجان غربي واقع اند.

راه هاي ارتباطي اروميه باشهرهاي استان وكشورهاي هم مرزازطريق راه هاي زيرامكان پذيراست:

1.جاده اروميه - سلماس

2.جاده اروميه - مهاباد

3.جاده شهيدكلانتري

4.جاده سرو

5.جاده اروميه - زيوه

6.جاده اروميه -اشنويه هستند.

ازرودخانه هاي مهم اروميه مي توان ،باراندوزچاي،شهرچاي،رودخانه شهر،روضه ي چاي ونازلوچاي رانام برد.

شهرستان اروميه ازاطراف به كوه هاي آندما،كاراشين،قطول،كان كبوتر،سورشهيدان،هلانه،بيناروملايرمشرف است.وازكوه هاي ديگرآن كوه سيروجهودان و...رانيزمي توان نام برد.

ازچشمه هاي اروميه مي توان به چشمه زنبيل وچشمه قيزجه وآب گرم ايستي سو،آب گرم محال باراندوز اشاره كرد.

همچنين ازغارهاي معروف مي توان غارميرداوود،غارهاي كوه قارني ياروق،غارهارون ومارون،غارفرهاد،تخت قاراوكهريزودانيال رانام برد.

صنايع دستي:فرش دستباف ازاقلام مهم صادرات استان صنايع چوبي وريزه كاري وبافتني هاي پشمي.

سوغات:عرقيات گياهي-نقل بيدمشك-حلواي گردووهويج-محصولات كشاورزي ومنطقه اي ازجمله عسل،لبنيات،كشمش،سيب وانگور.




صفحه قبل 1 صفحه بعد

تبلیغات

مجله اینترنتی آذربایجان

ساير اخبار

با عاشورائیان

وهب مسیحی

امکانات